Et veddemål mot et trygt klima

29. august 2016

– Hvis 24. konsesjonsrunde blir en realitet, er det er bevis på at regjeringen overhodet ikke har forstått hva det grønne skiftet handler om, sier Rasmus Hansson, talsperson for Miljøpartiet De Grønne.

Regjeringen varsler nå oppstart av en ny konsesjonsrunde for oljeleting på norsk sokkel. De Grønne mener at å lyse ut enda en ny runde med letetillatelser på norske oljefelt er å gamble med både verdens klima og norsk økonomi.

– Vi har allerede funnet mer olje og gass enn klimaet tåler. Å lete etter enda mer, er uansvarlig klimapolitikk og veldig dårlig næringspolitikk, sier Hansson.

– For hvert eneste nye oljefelt som åpnes på norsk sokkel bindes kompetanse, kapital og skattepenger til en næring som skal fases ut. For å unngå langvarig arbeidsledighet må vi snart begynne å forberede Norge på en fremtid med mindre oljeavhengighet. Derfor skulle jeg gjerne sett at regjeringens pressekonferanse hadde handlet om at den nye konsesjonsrunden avlyses, og at Norge i stedet iverksetter en storstilt satsing på havvind og bionæringer, sier Hansson.

Parallelt med utlysningen av ny konsesjonsrunde melder statsminister Erna Solberg at Lofoten og Vesterålen bør åpnes for oljeleting.

– Jeg ser at Erna er bekymret for «oljekrisen». Har hun helt glemt klimakrisen? Har hun glemt den katastrofale utryddelsen av arter i verden? Det er utrolig at Høyre snakker om et «grønt skifte» den ene dagen, og så nok en gang går inn for å ofre våre aller viktigste og mest sårbare naturområder den neste. Dette er ikke verdiskapning, det er å ødelegge umistelige verdier for all framtid, sier Hansson.

– Svaret på krisen i oljebransjen er å bygge opp nye, bærekraftige næringer som våre barn og barnebarn kan leve godt av. Å ofre Lofoten, Vesterålen og Senja for et par ekstra år med oljefest er ikke noen løsning, bare en måte å utsette det uunngåelige neste steget over til en miljøvennlig og bærekraftig økonomi, fortsetter han.

– Statsministeren vet hva hun gjør. Hun vet hva havforskerne, klimaforskerne og andre eksperter sier: Dette er en uforsvarlig og umoralsk utbygging. Hvis vi ofrer Lofoten og Vesterålen for noen ekstra år med oljeinntekter, vil etterkommerne våre aldri tilgi oss, avslutter Hansson.