For skoleelever

SOl, rent vann, grønt gree, morgendagen, sykkel og ren energi

Miljøpartiet De Grønne

Miljøpartiet de Grønne baserer seg på tre grunnleggende solidaritetsprinsipper: solidaritet med andre mennesker, solidaritet med fremtidige generasjoner og solidaritet med dyr og natur.

Fakta om de grønne:

• Ble stiftet i 1988
  • Ca. 7500 medlemmer
  • Har to ledere:
    • Une Aina Bastholm
    • Arild Hermstad

Topp 5 saker:

• Respekt for matfatet
  • Grønt næringsliv
  • Livskvalitet
  • Dyrevern
  • Klima

Klimaendringene er her, og de rammer verden urettferdig. Mens resten av Europa kutter sine utslipp, øker Norge fortsatt sine. Det haster å snu utviklingen. De Grønne vil få til et grønt skifte mot et moderne velferdssamfunn i balanse med naturen.

Norge har mange grønne muligheter. De Grønne vil flytte penger og kunnskap fra fossilt til grønt. Ved å prioritere, kan vi skape et bedre og varmere samfunn, med trygge arbeidsplasser og en bærekraftig matproduksjon på lokale ressurser.

Med en rettferdig fordeling i bunn, gir dette et samfunn som kan ta vare på både mennesker, natur og andre arter. Et varmere samfunn hvor livskvalitet ikke er avhengig av høy lønn og høyt forbruk. Et smartere samfunn hvor ressurser deles, gjenbrukes og utnyttes bedre enn i dag. Et samfunn som får mer ut av mindre.

Vi må ta vare på dyrene og naturen

I dag ødelegger mennesker mye natur for å bygge veier og andre ting. I tillegg er det mange dyr som har det vondt. Pelsdyr lever i trange bur, og mange av husdyrene som vi avler opp for å spise, lage melk eller egg, har det trangt og vondt.

De grønne mener at vi bør ta vare på naturen vår, og at vi burde spise mindre kjøtt og passe bedre på dyrene. Mennesker er avhengige av naturen, og dyr har også følelser og rettigheter.

Leve mer og kjøpe mindre

En av de største grunnene til at vi skaper forurensing og ødelegger natur, er for å lage ting. Derfor er det bra å ta bedre vare på tingene våre i stedet for å kjøpe nye så ofte. De Grønne vil at tingene våre skal vare lenger, og at det skal være lettere å reparere, låne og dele ting.

De fleste i Norge har heldigvis nok penger til det vi trenger. Men mange føler at de gjerne skulle hatt bedre tid. I stedet for at vi skal kjøpe flere ting, vil De Grønne at vi skal få bedre tid til hverandre. Vi vil at voksne skal ha mer tid til å være sammen med barna sine, til å være sammen med venner eller besøke mormor og morfar.

ViMaSlutteAForurense.png

Vi må slutte å forurense

I dag bruker vi olje og gass til biler, fly og til å lage strøm med. Det er veldig farlig, fordi lufta vårt blir varmere og varmere når vi brenner olja opp. Derfor prøver hele verden nå å slutte å bruke kull, olje og gass. I tillegg kaster vi plast i naturen som dreper planter og dyr. Det mener De Grønne at vi må slutte med så fort som mulig. Vi bør satse på ting som ikke forurenser – nemlig fornybare ressurser som solceller og vindkraft!

Fellesskap med verden

Alle som er født i Norge er heldige, for vi bor i et veldig rikt og trygt land. Men ikke alle mennesker er like heldige. Mange steder i verden lever mennesker i fare, og mange er fattige.

De Grønne mener at Norge må hjelpe flere, både ved å hjelpe fattige lang med å bli rike som oss, ved å hjelpe mennesker som flykter fra krig eller forfølgelse. Vi mener at Norge bør være enda flinkere til å hjelpe dem som trenger det aller mest.

TogOgBussOgSykkel.png

Tog og buss og sykkel!

De Grønne vil at frakt av mennesker og varer skal bli mer miljøvennlig. For å få det til, må vi satse på bedre jernbane, busser og ferger.

I dag skaper vi mye forurensing med å kjøre gammeldagse biler og fly som går på olje. De Grønne vil heller bygge raskere tog i hele Norge, bytte ut gammeldagse biler med elbiler, og gjøre det lettere for alle å bruke sykkel eller gå.

Vi trenger deg