På tide å teste kortere arbeidstid

Hvorfor jobber vi oss syke i verdens rikeste land? MDG vil utrede kortere arbeidstid, så vi kan jobbe for å leve, ikke omvendt.

Tenk deg å ha langhelg hver helg. Eller at arbeidsdagen bare varte i seks timer, så du fikk litt mer tid med deg selv, venner og familie hver dag. Jobbe litt mindre, leve litt mer. Med samme lønn som i dag.

Dette blir neppe en realitet i morgen, men mer fritid er retningen MDG ønsker for samfunnet.

– Den neste store velferdsreformen bør være kortere arbeidstid, mener Lan Marie Berg, nestleder i MDG.

For siden 1987 har arbeidsuka vår vært like lang, selv om produktiviteten vår på jobb har vokst enormt.

– Folk sliter seg ut og blir sykemeldte av tidsklemma. Dette går utover folks psykiske helse, sier Berg.

Hun tror også kortere arbeidstid kan gjøre at flere holder ut i tøffe yrker.

– Vi trenger mange flere sykepleiere og lærere, men arbeidspresset er i dag så stort at mange slutter. Det er på overtid å snakke om kortere arbeidstid, sa hun nylig til VG.

Landsstyret i MDG har nettopp vedtatt at vi vil:

• Gjennomføre forsøk med fire dagers uke og sekstimersdag i offentlig sektor, både i offentlig administrasjon og for ansatte som leverer tjenester som barnehager og sykehjem.
  • Samarbeide med partene i arbeidslivet om å redusere normalarbeidstiden, med stor fleksibilitet for den enkelte arbeidsplass for hvordan arbeidstid og arbeidstidsreduksjon skal organiseres.

Saken skal endelig behandles på Landsmøtet i 2024.

Stress og press ødelegger psykisk helse

Kortere arbeidstid testes allerede i dag

MDG har lokalt vært med på å starte flere forsøk med kortere arbeidstid.

I Stavanger melder de ansatte i en barnehage som tester firedagersuke at det virker positivt på humør og arbeidslyst.

– Vi strekker oss det lille ekstra når vi har en ekstra dag i uken til å lade opp på, sier pedagogisk leder Madeleine til VG.

Det er altså slike forsøk MDG vil ha flere av, for å finne gode løsninger for ulike arbeidsplasser og livsfaser.

MDG er ikke alene om å ønske kortere arbeidstid. Fagforbundet, FO og NTL vil det samme.

Livet er mer enn milliarder

MDGs forslag har allerede fått motbør fra blant annet Sylvi Listhaug i Frp og arbeidsminister Tonje Brenna. De mener det er dyrt og urealistisk.

Berg mener de avviser forslaget for raskt.

– For det første må vi huske at kortere arbeidstid kan gjøre det mulig for mange flere å stå i jobb, og særlig i yrker der vi trenger flere ansatte. Og i mange yrker kan man kanskje øke produktiviteten på jobb ved å organisere tiden og møter bedre, sier hun, og viser blant annet til en teknologibedrift som har hatt god erfaring med kortere arbeidstid

Ny teknologi som kunstig intelligens kan også gjøre at mange arbeidsoppgaver tar kortere tid. Berg mener slike effektiviseringer må komme arbeidstakerne til gode gjennom mer fritid.

– Dessuten må vi tenke på pengene vi kan spare på at folk ikke blir syke av jobbpress. Norge bruker 53 milliarder i året på sykemeldinger, sier Berg.

Hun mener også spørsmålet om arbeidstid handler om mer enn penger.

– Skal vi leve for å jobbe, eller jobbe for å leve? Vi bør diskutere om vi som samfunn bør prioritere mer fritid, for eksempel over økt materielt forbruk. Det kan også være bra for natur og klima, påpeker hun.

Vil gi småbarnsforeldre hentefri

Småbarnsforeldre er kanskje de som merker tidsklemma mest. Derfor har MDGs Landsstyre også vedtatt at alle med barn i barnehagealder (opp til 6 år) skal få "hentefri".

Det er en rett til å gå ned til 90 % stilling med full lønnskompensasjon. Dette kan tas ut av den enkelte forelder som er alene om å ha omsorg for barn, eller deles likt mellom foreldre i samme husstand.

– Litt mindre stress i hverdagen for småbarnsforeldre kan være et skritt på veien mot et samfunn med mer fritid for alle, avslutter Berg.

Se hos NRK: Lan mot Listhaug om redusert arbeidstid