I 2045 lever vi innenfor planetens tålegrenser

I 2045 har vi et skapt et samfunn som høster varsomt fra naturen, uten fossile utslipp. Samtidig har vi blitt rikere på tid og opplevelser.

Denne teksten forteller hvilken retning MDG vil ta samfunnet vårt. Den er laget i forbindelse med arbeidet med nytt partiprogram. Hva synes du? Send ditt innspill her! Illustrasjon: Ida Neverdahl/MDG

Vi får mer tid til det som er viktig for oss, og mindre stress og press på både planeten og oss selv: Mindre køståing og mer vind i håret, mindre fast fashion og mer finn.no, mindre riving og mer rehabilitering, mindre dagpendling og mer hverdagsglede.

Samfunnsutvikling måles ikke lenger i BNP, men i bærekraft, sirkularitet og livskvalitet.

Økonomien har blitt ny, og er nå genuint sirkulær, så vår bruk av ressursene ikke etterlater seg arr på jorden, men heller nærer den. Vi deler mer og sløser mindre, og ressursene går i kretsløp som stadig blir klokere. Ting har høyere kvalitet og varer lenger enn før. I 2045 handler det ikke lenger om å eie, men å ha tilgang til. Hyttebygging hører fortida til, fordi vi deler på de hyttene og høyfjellshotellene vi har, så flere får nyte naturen.

Det er grønnere rundt oss. Vi har lært av våre feil, og gått fra naturtap til å la naturen vinne terreng tilbake. Vi omgir oss med sammenhengende, intakt og artsrik natur, både i byer, bygder, og i villmarka. Vi bygger ikke lenger motorveier, eller store bilbaserte kjøpesentre utenfor bysentrum. Næringsparker som tidligere gjorde klønete innhogg i naturen er som forvandlet, med egen strømproduksjon fra sol og vind, og viltoverganger for dyrene rundt.

Dette har skjedd fordi vi som samfunn har tatt ansvar for å respektere planetens tålegrenser, og ikke lenger overlater det til enkeltindividers samvittighet. Norge har institusjonalisert naturkjærligheten dypt i folkesjela, og omgjort den til smarte styringssystemer som sørger for at alle beslutninger som tas respekterer tålegrensene. Noen ganger har man trådd feil, men det har vi lært av sammen. Folk har stemt fram politikere som mente alvor med å løse problemene, og fått et lovverk som sikrer absolutte minstekrav for livsgrunnlaget vårt. Naturen taper ikke lenger mot andre interesser, fordi den er alles interesse.

I 2045 ser vi tegn til at klimaendringene stabiliserer seg. Vi har kuttet alle innenlands C02-utslipp unntatt i jordbruket. Mer gjennomtenkt arealbruk former kompakte og vennlige lokalsamfunn, som gir bedre hverdager og folkehelse. Internasjonalt har Norge vist vei gjennom å kanalisere all vår kraft, kapital og kompetanse inn i næringer som både øker vår livskvalitet, kutter utslipp og styrker naturen. Satsingen har styrket vår posisjon som handelspartner. Politikere som kjemper frem kloke, langsiktige løsninger, blir gjenvalgt. Et Norge på ny kurs, som har tatt et oppgjør med sin fossile fortid og ansvar for framtida, bidrar nå til massive klimakutt globalt. Dette er vårt viktigste bidrag til langsiktig fred.

Vi har erkjent naturens egenverdi på nytt. Vi verdsetter også gleden naturen gir, og alle tjenestene vi ikke kan erstatte med maskiner - hvordan naturen renser lufta og fanger regnet, så vi fortsatt kan leve gode liv i vårt lille hjørne av universet.

Frie fra tidligere tiders hverdagsmas, naturtap og forbruksjag, har vi mer tid til å skape de livene vi ønsker og ta vare på hverandre. Denne arven er vi stolte av å gi videre til våre barn.

Velkommen til vår vinn-vinn verden.

Les mer: MDG lager nytt partiprogram

Vil du vite mer?

Innstillinger