Slik bygger vi den grønne bevegelsen

Denne helgen møtes rundt 200 av MDGs folkevalgte på Fornebu for folkevalgtsamling. Samlingen ble innledet med tale fra partileder Arild Hermstad, som du kan lese her.

Kjære grønne venner! Velkommen til folkevalgtsamling.

Det er flott å se dere alle her i dag, spesielt de nye fjesene som jeg ser her i salen i dag

Denne helgen har jeg gledet meg til. Jeg elsker folk, og spesielt grønne folk!

Jeg gleder meg til å preike med dere jeg ikke har preiket med før, jeg gleder meg til å høre tankene deres og bli inspirert.

Denne helgen skal vi utveksle erfaringer, vi skal få påfyll om både klima, natur, skolepolitikk, helsepolitikk, barnefattigdom - og så skal vi jammen lære oss bygge allianser, å få flere folk med oss på vårt prosjekt, lære av dem og bruke innspillene vi får sånn at vi kan få til enda flere på enda mer grønn politikk.

Først vil jeg gjerne bli litt bedre kjent med dere her i salen.

Derfor vil jeg at alle dere som er valgt inn i et kommunestyre for første gang, skal reise dere!

En applaus for disse folkene! Dere er sabla modige. Jeg håper de andre her tar en ekstra kikk på disse førstegangsfolkene, og sørger for å ta en prat med dem og gi dem noen gode grønne råd for hvordan de skal få med seg lokalsamfunnet sitt på den grønne reise. Takk!

Så kan alle som har en kommunestyreperiode på samvittigheten, og går løs på runde nr 2. reise seg. Her er det altså folk som har litt erfaringer, og som sørget for å stille på liste og bli valgt. Tusen takk, veldig imponerende!!

Så til alle nyvalgte som har bak seg to perioder eller for den saks skyld flere! disse er viktige. For det er sant, de som aldri gir seg, de vinner til slutt! Dere er jo veteraner i MDG, og er jo rene skattkister for alle oss ferskinger. Tusen takk for at dere er her!

Ok, alle som ikke har reist seg til nå, opp med dere! Se godt på disse folkene, og finn ut i løpet av helgen om ikke også noen av dem har lyst til bli folkevalgte en dag.

Å se utover denne salen gir meg håp. For jeg vet at vi som er her, alle som en, vi deler en sterk vilje til å skape et bedre og grønnere Norge. Vi vet at MDG er det viktigste politiske prosjektet i vår tid, og er avgjørende for at Norge skal klare omstillingen til et grønnere, mer solidarisk, og skapende samfunn.

Tusen takk for den vanvittige jobben dere la ned i lokalvalget. Vi er selvsagt ikke fornøyd med et resultat på 4,2 prosent, så nå skal vi bygge laget fremover og pønske ut hvordan vi skal gjøre det enda bedre i neste valg.

Det er trist å ikke komme inn i kommunestyret eller falle ut, og det skal vi anerkjenne. Men vi skal heller ikke glemme og være glade for at dere sitter her nå, og at vi har fått inn dyktige folkevalgte i mange norske kommuner og i samtlige 15 norske fylker. Det holdt hardt i Finnmark, men jeg er utrolig glad for at også Frode kom inn!

Siden valget har vi forhandlet svært godt mange steder, jeg er imponert over skillsene til våre grønne folkevalgte! Dere har sikret viktige gjennomslag for natur, klima og solidaritet, for verdiskapning og mye annet. Dessuten har dere mange steder fått gode posisjoner som vil gjøre mange norske lokalsamfunn bedre i årene som kommer.

“Trondheim blir den nye grønne ledestjernen de neste fire årene“. Det blir ekstra spennende å følge med på dette, for å sjekke om Vår førstekandidat Line Fjørstad får rett. MDG har brutt 20 årig samarbeid og gått til Høyre med flere. Så langt leverer de i bøtter og spann. Den seieren naturen fikk i plattformen er helt vanvittig bra, gratulerer til Tillermarka, til Steintrøa, fuglmyre og til Lade.

Også i Malvik og Rælingen har vi i samarbeidet til høyre og fått viktige gjennomslag for å verne natur, og det viser at det er ikke politikerne som står for nedbygging av natur, det er de grå politikerne. Om flere stemmer på de grønne, så vil politikerne etter hvert slutte med bit for bit nedbyggingen av natur.

Har også lyst til å nevne Tromsø, hvor vår gruppe nå fortsetter med AP. De gjennomslagene som vi har fått der er utrolig viktige, nei til hyttebyer, nei til gondolplaner. Naturen i Tromsø har grunn til å feire at MDG fortsetter i flertall-samarbeidet med Ap og co.

Flere kommuner opplevde MDG-representasjon for første gang: Drangedal, Giske, Hemnes og Nord-Aurdal. Jeg vet at det vil endre disse kommunene, fordi natur og klima får en tydeligere stemme, og vil dra kommunene i en mer solidarisk retning. En mdger i rommet kan gjøre et hav av forskjell.

Vi skal bruke makten til å ta vare på mennesker og miljø.

I for mange kommuner er det nå grågrått flertall og de har hjemme-alene-fest. De vil prioritere vekk klimatiltak, forsøke å bygge ned natur, og true velferden til de mest sårbare.

Disse stedene trengs MDG som en tydelig motpol.

Det er vi som har kraften til å endre politikken i dette århundret. Det er vi som setter premissene for hva som er et grønt og godt lokalsamfunn, hva som er fremtidsrettet næringspolitikk, rettferdig klimapolitikk og god fordelingspolitikk.

Jeg tror kanskje de fleste av dere som sitter her, har et slags nesten intimt forhold - ja et slags kjærlighetsforhold - til naturen.

Det har i alle fall jeg. Noen av de fineste naturopplevelsene jeg har hatt var faktisk somrene i Trøndelag i barndommen. Jeg husker uendelige myrer, med multer, elg, rare fugler som lagde snodige lyder og selvsagt utsynet. Du må både se deg for hvert eneste steg, samtidig som du får en utrolig utsikt rundt deg og ser langt.

Jeg syns Hans Børli sier det så vakkert i diktet “Jeg har sett det”:

Jeg har sett det:
Myrull
som kloder spunnet av lys,
mjukt svaiende på stilken
over vasne, fjorgamle spor
i måsan på myrene.

I desember befant jeg meg igjen i myra - denne gangen i torvmyra Jødahlsmåsan, sammen med Tove fra Ullensaker, Jo Inge fra Nes og rådgiver Axel. Denne myren er ti meter på sitt dypeste, og begynte å leve da isen forsvant for 10.000 år siden. Igjen fikk jeg følelsen av hvilke fantastiske opplevelser vi mennesker kan ha i myr, og hvor synd det er at vi driver og ødelegger dem - både for oss selv og for artene våre.

Tove og Jo Inge har gjort en vanvittig god jobb og har fått med seg Ullensaker kommune på at denne myren, som er den største høymyren i landet, skal restaureres tilbake til den sånn den var før man begynte å ta ut torv i store jafs. Etter høstens valg røk dessverre flertallet, men jeg tror likevel at dette blir noe av. For vi grønne gir oss aldri oss i kampen for en intakt natur.

For en uke siden kom NRK med en av de beste sakene de noensinne har laget. Det traff meg som en knyttneve i magen å se alle de fantastiske naturområdene som var blitt erstattet av betongørken, irreversible og ødeleggende inngrep som bit for bit bygger ned naturen.

Det kommer til å være den aller viktigste saken i årene fremover, sammen med kampen mot klimaendringene, og også her skal vi i MDG stå fremst og fortelle om alle fordelene vi vil få oppleve dersom vi stanser naturtapet. Setter ned foten rett og slett.

Men er det ikke lokalt selvstyre da, å få lov til å grisle på sånn?? Nei.

I skolepolitikken er det ingen kommuner som ikke tilbyr barna ti års skolegang. Det er så viktig at det er en lovfestet rett alle barn har krav på det. Men kommunen bestemmer hvordan de vil gjøre det innenfor en rekke rammer.

Det er heller ingen kommuner som nekter de eldre en verdig alderdom. Det er så viktig at det også er lovpålagt. Hvordan det gjøres, varierer.

Hvorfor skal det være forskjell på disse sakene og det å ødelegge livsgrunnlaget til oss selv og de som kommer etter oss? For MDG vil ha mest mulig lokalt selvstyre, da får vi de beste løsningene, fordi det er folk som bor i en kommune som kjenner den best.

Men vi har fått så mye kunnskap om hva det betyr å ødelegge verdifull natur, at vi må lovfeste hvilke rammer lokalpolitikerne må holde seg innenfor på natur som i skolepolitikken.

Tenk på alle de gode løsningene vi vil få når lokalpoltikerne må jobbe sammen for å finne de beste løsningene for sin natur. Da blir det dugnad for å kartlegge grå arealer for å konsentrere utbygging og restaurerer natur, og velge arealnøytralitet fremfor gammeldags naturpolitikk.

Det er mange som støtter oss i dette. DNT er på ballen, norsk jeger og fisk, norske lakseelver, naturvernforbundet, nu, wwf, lokale vernegrupper, osv. osv. Vi må gjøre alle disse naturelskerne sin kamp til vår kamp i alle norske kommuner og fylkesting. Det handler om vår egen fremtid som samfunn, og jeg vet at vi kan vinne fram.

Denne uken var jeg i Sverige. Men ikke for å handle billig bacon da, jeg lover!

Jeg var der for å møte vårt søsterparti MDG. Visste dere at Miljøpartiet i Sverige var i regjering i syv år - fra 2014 til 2021?

De revolusjonerte svensk miljøpolitikk.

De fikk innført en nasjonal elsykkelstøtte, lavere moms på reparasjoner, nye lover som gir hjemmel til klimapolitikk (som for eks nullutslippssoner som den norske regjeringen ikke vil), de satset på tog, vindkraft, innførte støtte på 50.000 til alle som kjøpte elbil.

Sveriges utslipp ble kuttet med 33 prosent fra 1990 til 2021. Her i Norge var det samme tallet 4 prosent. MP har ikke all ære, men MP styrte ble det innført stadig ny og mer ambisiøs politikk, planer og lover. Det virket!

Det mest imponerende er at de har fått til alt dette til tross for at de bare er bittelitt større enn oss.

MP er nå i opposisjon, og markerer seg tydelig som et opposisjonsparti. De har planer om å komme tilbake i regjering i neste valg i 2026. Det tror jeg at de gjør!

Hva mer her hjemme? Jo, MDG er helt nødt til å klare det som MP har gjort. Havne på vippen og få avgjørende gjennomslag. Dette sa jeg også til statsminister Støre da jeg møtte han 2 nyttårsdag.

Vi kommer til å gå til det partiet som er villig til å gjøre alvor av vakre ord om å sette natur og klima som rammen for all politikk. Jeg kommer til å ha tilsvarende møter med andre partiledere fremover, for vi har mye å tilføre ethvert nytt regjerings prosjekt i Norge.

34 år med stillstand i norsk klimapolitikk kan ikke fortsette.

Dersom Norge skal klare det Sverige får til på klima, så er det avgjørende med et reelt grønt parti på vippen, som kan gi miljøsaken det politiske trøkket som trengs. Vi er samarbeidsvillige, og vil sikre norge en regjeringen som når klimamålene og som tar vare på natur. Det er det aller viktigste for både MDG og verden fremover.
Er dere med på dette, og er dere med på å ruste oss til valgkamp i 2025!!??
Gleder dere dere? Hørte ikke! Gleder vi oss??

Men det er en stund til valget og frem til den tid er det utrolig viktig at vi nå bruker makten vi har. Det er jobben som dere folkevalgte på alle nivåer nå er i gang med: Fortsette å sørge for klimakrav i offentlige innkjøp, endre klimaplanen lokalt, og ikke minst ruste alle norske lokalsamfunn for et endret klima.

I fjor ble jeg faktisk onkel til en liten jente i Bergen. Hun vil vokser opp i en flott bydel, men det er ikke så mange møteplasser i nabolaget.

Derfor er jeg utrolig glad for at Bergen MDG tok en del av en stor p-plass og lagde en lekeplass i stedet da de satt i byråd. Der kommer lille Astri til å ha store gleder, og min bror og min svigerinne vil knytte bånd til andre foreldre. Der er det gratis og plass til alle, uansett bakgrunn, inntekt eller utdanningsnivå.

Flere gratis møteplasser er et eksempel på at god sosialpolitikk og god miljøpolitikkk svært ofte går hånd i hånd. I stedet for å høre på dem som sier at miljøpolitikk går utover de fattigste, så skal vi i MDG kjempe for de tiltakene som gjør livene til folk bedre og som samtidig gjør at vi tar hensyn til miljøet.

Et eksempel er bussbillett til kr 499 pr måned, gyldig i hele landet. 49-eurobilletten innført av de grønne i Tyskland og en lignende fra de grønne i østerrike finnes allerede, og våre svenske venner i miljøpartiet har dette som en av sine viktigste fanesaker. Dette skal vi fortsette å kjempe for!

Men min niese fødes inn i verden som opplever mange store kriser. Akutte kriser som den i Gaza, hvor det dør barn hver eneste dag. Den israelske hæren bomber i stykker hele Gaza. Jeg møtte selv Zaki som er en norsk statsborger den 3. desember som kunne fortelle om sine opplevelser og de lidelsene folk nå opplever i Gaza.

De lidelsene vi nå ser på Gaza er ufattelige. Samtidig som barn dør i hopetall, mangler folk tilgang til mat, vann, strøm og basisvarer, samtidig som boligstrøk og sykehus bombes i stykker er ille i seg. Representanter for den israelske regjeringen har gitt uttrykk for at det er ønskelig å tvangsflytte hele befolkningen ut av området, mens hele verden presser på for at Israel må inngå våpenhvile. Det er de sivile som betaler prisen , også israelere, men akkurat nå er vi nødt til å få den israelske regjeringen til å forstå at det vi ser på Gaza nå er helt uakseptabelt.

Derfor er jeg glad for at Sør-Afrika nå har tatt initiativ til høringer i den internasjonale domstolen i Haag om det pågår folkemord i Gaza. Jeg mener Norge nå bør stille seg bak denne prosessen, slik flere andre land har gjort allerede.

Vi kan heller ikke glemme Ukraina-krigen som gjør at vi må tenke mer på forsvaret vårt enn det vi vet at vi burde. Vi må også stille opp som en stødig støttespiller for Ukraina både nå og i årene som kommer. Og vi må fortsette å ta i mot ukrainske flyktninger.

Gaveutdeling. For andre jul på rad var jeg å delte ut gaver på Fattighuset i Oslo før jul. Her var det mange ukrainske flyktninger og andre mennesker som ikke har penger til å kjøpe sine barn gaver til jul. Det er hjerteskjærende å oppleve slike skjebner i Norge.

Det er mange som nå sliter, ikke fordi landet har lite penger, men fordi regjeringen ikke gjør nok. Som et grønt parti er det opplagt at vi må bekjempe fattigdommen som rammer barn.

I det som for mange oppleves som en deprimerende verden nå er det viktig å huske at det er utrolig mange bra ting som skjer i verden i dag,

I fjor ble det lovlig med abort i det svære landet Mexico, nye land avskaffet døsdsstraff, og det ble lov å gifte seg mellom to av samme kjønn i flere land.

I motsetning til rundt 1990 så har vi også mange flere miljøløsninger som virker og som ikke koster alle pengene i hele verden.

Vi har aldri hatt så mye av den kunnskap, verktøy og teknologier som vi vet trengs.

Flere grunner til å være optimist finnes.

For det finnes så mange oppfinne og dyktige folk, folk som evner å se muligheter i alle de endringene som vi vet vil komme, både de nye truslene vi må planlegge for, men også alle de nye mulighetene som vi vet må komme i møtet med nye tider.

I Stockholm traff jeg forskere som også driver business, men som også ønsker å skape en bedre verden. Redde verden, faktisk. De skaper løsninger innenfor vannforsyning, muligheter for sykehus å gjennomføre behandling selv om de skulle miste strøm m.m, og andre innovative løsninger som også er bra for mennesker. Vi har utrolig engasjerte mennesker, grundere og andre som ønsker å gjøre en forskjell. Som politikere må vi støtte disse.

Kjære venner, MDG har den mest helhetlige tilnærmingen til politikk som det er mulig å finne blant partiene i dag.Nå er jobben vår utvikle politikken vår videre, sammen med alle de som er nysgjerrige på MDG.

Fra årets valg vet vi at 12 prosent av velgerne vurderte MDG. Vi er et reelt alternativ for veldig, veldig mange.

Jeg har tenkt å reise rundt i hele landet og treffe så mange som mulig av disse folkene, enten de er i Gloppen eller på Grünerløkka, på Hvaler eller i Vardø. Jeg skal treffe folk over en kopp kaffe latte, og håper å få med meg hele partiet det. jeg vil at vi skal ha 50000 kaffelattesamtaler med folk før valget i 2025! Er dere med?

Det er sånn vi vinner den lange valgkampen, og det er sånn vi kan få på plass enda mer attraktiv politikk for klima og natur, for grønt næringsliv og for solidaritet med alle for alltid.

Vi skal ha folkemøter, motivere og spre glede og litt galskap i lokallagene og følge opp dere folkevalgte så tett som vi bare klarer.

Sammen skal vi, hele partiet, hver eneste dag fremover vise hvordan vi faktisk setter Norge på en helt ny kurs.

Slik bygger vi den grønne bevegelsen, den viktigste politiske bevegelsen i dette århundret

Og det starter denne helgen! Takk for oppmerksomheten!