Valgkomiteens innstilling 2022

På landsmøtet i 2022 er hele partiledelsen på valg, i tillegg til sentralstyre, internasjonalt utvalg, Grønt Kvinnenettverk, kontrollkomite og eventuell programkomite for prinsipprogram. Valgkomiteens innstilling er nå klar.

Valgkomiteen i MDG offentliggjør i dag sin innstilling til Sentralstyre, Grønt Kvinnenettverk, Internasjonalt utvalg og kontrollkomité.

I 2022 er alle fire i partiledelsen på valg, etter en oppdatering av vedtektene som sier at disse skal velges for to år av gangen i mellomvalgår. Det var ingen motkandidat til ledervervet. Nestleder Kriss Rokkan Iversen varslet komiteen at hun ikke ønsket gjenvalg i begynnelsen av februar. Komiteen har vurdert i alt elleve kandidater til nestledervervene, samt 2 personer til partisekretær. Seks kandidater har videre vært gjennom andregangsintervju, samt et eksternt intervju. Valgkomiteen offentliggjorde sin innstilling på partiledelse 11. mars.

Fra november fram til midten av januar søkte vi etter kandidater til alle verv valgkomiteen innstiller på. Vi har i år fått inn over 100 innspill på kandidater til sentrale verv og gjennomført over 60 intervjuer av kandidater til Sentralstyret, Internasjonalt utvalg, Kontrollkomiteen,  styret i Grønt Kvinnenettverk og til prinsipprogramkomiteen.

4. april publiserte valgkomiteen sin helhetlige innstilling på øvrige verv. Valgkomiteens innstilling kan leses her.