Une Bastholm valgt til partileder

På MDGs digitale landsmøte ble stortingsrepresentant Une Bastholm lørdag valgt til partileder. Siden 2016 har hun ledet partiet som en av partiets to nasjonale talspersoner, de siste to årene sammen med Arild Hermstad, som i dag ble valgt til nestleder.

– Vi skal bli et bredt, grønt folkeparti. Vår store oppgave det neste årene er å mobilisere flest mulig mennesker til det store fellesskapet. Til solidaritet og ansvar på tvers av grenser, generasjoner og arter, sa Bastholm i sin valgtale.

De Grønne har aldri ligget bedre an på meningsmålingene enn det de gjør nå før et landsmøte, og partiet er i sterk vekst. Av partiets snart 10.000 medlemmer, har over en femtedel av disse (omlag 22oo) meldt seg inn siden 20. april i fjor.

“De Grønne skal ikke bare over sperregrensen. Vi skal ikke bare over 15 prosent. Vi skal bli store nok til at våre verdier preger norsk politikk gjennom det neste århundret”, sa Bastholm i sin åpningstale til Landsmøte.

Bastholm vil ledet et parti som etter et historisk godt valgresultat i 2019 sitter MDG med makt i 62 kommuner, fire fylker og i alle Norges største byer. Hun er ikke tvil om hva som er De Grønnes viktigste oppgave fremover:

– Klima og naturkrisa er den største urettferdigheten og det største sviket mot verdenssamfunnet i vår tid. Den tvinger allerede millioner av mennesker på flukt og det truer fremtiden til min egen datter. Det gjør meg ikke redd, men skjerpa. For vi har mye å gjøre på kort tid, sa Bastholm.

De Grønne er nå det nest største partiet blant de under 25 år, og tredje størst blant de under 44 år.

I sin tale til Landsmøte utfordret hun også regjeringen: “Om statsminister Erna Solberg gir etter for presset fra FrP og løser koronakrisen ved å forsterke klima- og naturkrisen, ja da gjør hun en historisk tabbe som den oppvoksende generasjonen aldri vil tilgi”.

– Når vi ødelegger for andre arter, for hele økosystemer, ja, da ødelegger vi for oss selv - og særlig for dem av oss som er mest sårbare i utgangspunktet

Hermstad og Iversen nye MDG-nestledere

Arild Hermstad og Kriss Rokkan Iversen ble lørdag valgt som nestledere Miljøpartiet De Grønne.

Hermstad har vært nasjonal talsperson for De Grønne de siste to årene, han er miljøbyråd i Oslo og tidligere leder av Norges største miljøorganisasjon, Framtiden i våre hender. Iversen er havforsker, gründer og vise-rektor, og har gjort en rakett-karriere i partiet etter at hun meldte seg inn i starten av 2019.

– Som nestleder har jeg ingen planer om å slappe av. Vi skal ha den beste næringslivspolitikken, og jeg skal fortsette å lytte til både næringsliv og klimaeksperter. Både befolkningen og næringslivet er klart, de venter bare på politikere som tør å vise vei, sier Hermstad.

– Nå gleder jeg meg bare til å komme i gang. Partiet er inne i en fantastisk vekst, og vi må bare fortsette å være uredd. Vi skal alltid legge kunnskapen til grunn og fortsette å vise frem de grønne løsningene på utfordringene folk har i sine liv. Vår løsning er ikke bundet til by eller bygd eller én del av landet - vi skal bidra med håp og løsninger for folk – uansett bransje eller postadresse.

Faktaboks: Une Bastholm

• Alder: 34. Født 14. januar 1986 i Trondheim.
  • Hun har siden 2016 vært én av partiets to nasjonale talspersoner.
  • Er i dag MDGs eneste stortingsrepresentant, innvalgt fra Oslo.
  • Hun var fylkesleder i Miljøpartiet De Grønne i Oslo 2013–2014 og politisk rådgiver for De Grønne på Stortinget 2013–2016.
  • Utdannet statsviter med master i internasjonal sikkerhetspolitikk ved Universitetet i Oslo, Universität Potsdam i Tyskland og Aberystwyth University i Wales.
  • Har jobbet på asylmottak (Løren transittmottak), i Naturvernforbundet og Dyrevernalliansen.
  • Har startet og drevet en egen dagligvarebutikk.

Faktaboks: Arild Hermstad

• Alder: 53. Født 15. oktober 1966 i Bergen
  • Han har siden 2018 vært én av partiets to nasjonale talspersoner
  • MDGs førstekandidat i Hordaland i stortingsvalget 2017
  • Leder for Framtiden i våre hender 2001 til 2017
  • Styreleder i Syklistenes Landsforening 2013-2017
  • Utdannet samfunnsgeograf ved Universitet i Bergen
  • Nå byråd for miljø- og samferdsels i Oslo.

Faktaboks: Kriss Rokkan Iversen

• 42 år, kjæreste, ett barn og en katt som heter Sushi
  • Marinbiolog og polarforsker, medgründer av kunnskapsbedriften SALT, per tiden viserektor ved UiT Norges arktiske universitet
  • Bor i Harstad, født og oppvokst i Svolvær i Lofoten.
  • Har doktorgrad i marine økosystemer; på hvilken rolle de minste mikroorganismene spiller i det marine økosystemet og karbonsyklusen i havområdene rundt Svalbard
  • Er prisbelønnet gründer for sitt arbeid med å starte SALT (sammen med Kjersti Busch)
  • Er viserektor ved UiT Norges arktiske universitet.
  • Er gruppeleder for MDG på fylkestinget i Troms og Finnmark
  • Er styremedlem i MDG Harstad og 1. vara til kommunestyre i Harstad
  • Leder MDGs utvalg på Grønn nordområdepolitikk.