Bastholm: – De Grønne skal definere dette århundret

De Grønne avholdt lørdag Norgeshistoriens første digitale landsmøte. Nasjonal talsperson Une Bastholm åpent møtet.

– Koronakrisen blir noe vi alltid vil forbinde med året 2020. Men håndtering av klima- og naturkrisen, blir overskriften til dette århundret, sa Bastholm i sin åpningstale.

– De Grønne skal ikke bare over sperregrensen. Vi skal ikke bare over 15 prosent. Vi skal bli store nok til at våre verdier preger norsk politikk gjennom det neste århundret, sa Bastholm.

– Solberg kan gjøre historisk tabbe

Hun advarte Solberg mot å gi etter for press fra Frp i oljepolitikken.

– Om statsminister Solberg gir etter for presset fra FrP og løser koronakrisen ved å forsterke klima- og naturkrisen, ja da gjør hun en historisk tabbe som den oppvoksende generasjonen aldri vil tilgi.

Hun mener det er “hodeløst” å diskutere oljeboring i de sårbare områdene i iskantsonen, og vil heller omstille oljenæringa.

– Min oppfordring til statsminister Solberg er å ikke gi oljenæringen flere fossile subsidiepakker. Gi dem heller en grønn omstillingspakke som gir leverandørindustrien flere nye bein å stå på.

Kom med appell til oljearbeidere

Partilederen kom også med appell til de 170.000 nordmennene som har oljerelaterte jobber:

– Dere har bidratt til enorme verdier som alle nordmenn har glede av. Nå trenger vi deres kunnskaper og erfaringer til å bygge opp de nye, fornybare næringene som dette århundret krever av oss. Med deres hjelp, kan Norge bli verdensledende på fornybar energiproduksjon og klimateknologi til havs.

Kraftig Moria-kritikk av Støre

Bastholm rettet også en pekefinger mot Støre. Hun mener Moria-saken viser at grunnleggende rettigheter nok en gang står på spill:

– Det har vært trist å se at Ap, som har så mye av sin historie forankret i solidaritet og fellesskap, er ute av stand til å vise lederskap i Moria-saken. Men det er mulig å snu: Støre kan fortsatt gjøre som sine sosialdemokratiske kolleger, og melde seg på den europeiske dugnaden og evakuere barn og barnefamilier fra Moria-leiren.

– For De Grønne er solidaritet på tvers av landegrenser helt grunnleggende. Ingen av oss kan velge hvor vi blir født. I prinsippet burde alle hatt lik rett til verdens ressurser. Alle burde hatt samme mulighet til å vokse opp med trygghet, varme og kjærlighet rundt seg.

– Jeg er glad for at rettighetene til flyktninger som søker asyl i Norge ikke lenger forvaltes av vekslende justisministre fra Frp, sa Bastholm.

Les Une sin tale til landsmøte som PDF her!