MDG vil forhandle om EU-medlemskap

Miljøpartiet De Grønne vil at Norge skal forhandle med EU, og at folket deretter får bestemme om vi skal bli medlem.

Det har et stort flertall av Landsmøtet i partiet nettopp bestemt, etter en grundig debatt det siste året

– Vi mener Norge er sterkere sammen med våre venner i Europa. Derfor skal vi jobbe for at Norge går inn i forhandlinger med EU om medlemskap som folket kan avgjøre i en folkeavstemning, sier partileder Arild Hermstad etter det historiske vedtaket.

Ukraina-krigen har endret Europa, og vist hvor viktig internasjonal solidaritet er, også for Norge. De store utfordringene i vår tid, som klimakrisen, energisamarbeid og vaksiner kan ikke løses med alenegang, men gjennom samarbeid, mener han.

– Må beholde takhøyden

En av talte mot vedtaket var Alexander Rügert-Raustein fra Rogaland MDG. Ikke fordi han er mot EU, men fordi han tror et norsk EU-medlemskap vil svekke både EUs grønne omstilling og viktige verdier for Norge.

– Jeg frykter at det er de mørkegrå kreftene fra Norge som vil dominere en forhandling med EU, og at fossilbransjen kan komme godt ut, mens blant annet landbruk og miljøvern ikke prioriteres.

Han er glad vedtaket sier at en eventuell avtale skal ut på folkeavstemning.

– Nå er det viktig at vi fortsetter å være et parti med stor takhøyde, der man kan bære det grønne flagget høyt samtidig som man er mot EU, oppfordrer han.

Følg landsmøtet direkte:

Se EU-debatten og annet som skjedde på dag 1:

Her er hele resolusjonen om EU:

EU - ET TETT EUROPEISK SAMARBEID ER AVGJØRENDE I VÅR TID

De Grønne jobber for å fremme fred og rettferdighet både lokalt og globalt. Vi er en del av en internasjonal, grønn bevegelse og sammen med våre europeiske søsterpartier jobber vi for å styrke internasjonale klima- og miljømål, forsvare demokratiske verdier, ivaretakelse av menneskerettigheter og økt innsats for internasjonal solidaritet. De Grønne mener at internasjonalt samarbeid er avgjørende for å løse de store, globale utfordringene. Et tett og forpliktende europeisk samarbeid står derfor sentralt i grønn politikk.

EU har bidratt sterkt til fred og samarbeid i Europa etter andre verdenskrig. Den nye sikkerhetspolitiske situasjonen som følge av krigen i Ukraina har vist at EU fortsatt har en avgjørende rolle å spille knyttet til varig fred i Europa. I tillegg har EU blitt en foregangsregion for klima- og miljøpolitikk i verden. I tiåret som kommer må klima- og naturkrisen bli et hovedtema i Norges og EUs utenrikspolitikk. Gjennom tett samarbeid med EU kan Norge bidra til at unionen tar tydelige grep for å gjennomføre det grønne skiftet.

Derfor bør Norge forhandle om EU-medlemskap.

De Grønne mener at Norge i større grad vil kunne bidra aktivt til å løse de store utfordringene verden og Europa står i i dag. Slik kan vi stå sammen med våre nærmeste naboer og allierte i kampen for klima og natur, for mer demokrati og for vår felles sikkerhet. EUs omfattende satsing på klima- og miljø gjennom den grønne giv er et historisk veiskille i EU-samarbeidets historie. Gjennom den grønne giv, med bl.a. EUs klimalov, kommer den norske oljeindustrien til å få det vanskeligere og den norske naturen til å få det bedre.

De Grønne har ikke et ukritisk forhold til EU. Men som verdens viktigste klima- og miljøpolitiske arenaer er det i vår interesse å bidra til forhandlinger om hvordan vi sammen med Europa skal takle utfordringene jorda står overfor. I forhandlinger med EU vil selvforsyning, landbruk, fiskeri og demokrati være viktige momenter.
Norge har ikke tatt stilling til EU-medlemskap siden 1994. Det betyr at ingen nordmenn under 46 år har tatt stilling til spørsmålet om norsk EU-medlemskap. Siden den gang har også Europa og EU-samarbeidet utviklet seg betydelig.

Miljøpartiet De Grønne vil:

• Gå inn for nye forhandlinger med EU med sikte på norsk EU-medlemskap, der avtalen må godkjennes av folkeavstemning.
  • Bidra til en kunnskapsbasert og opplyst EU-debatt. Der vi kommer med relevant kritikk av usannheter og bygger broer mellom mennesker – uansett standpunkt.

Fektet om EU: Etter EU-debatten på landsmøtet utfordret en EU-motstander en EU-tilhenger til duell. Nei-siden vant duellen, men ja-siden vant avstemningen neste dag.