Følg våre EU-debatter her!

Har Norge det best utenfor eller innenfor EU? Og hvilken løsning gir best miljøpolitikk? Debatten er startet i MDG, og du kan være med!

Rull ned for å se debattene i opptak!

I mai slo MDGs landsmøte fast at Norge må ta stilling til medlemskap i EU. Bakgrunnen var krigen i Ukraina, klima- og naturkrisen, hensynet til jobber i Norge og internasjonal solidaritet.

Internasjonalt utvalg i MDG arrangerer derfor en serie foredrag og diskusjoner, der eksperter og medlemmer får ta opp ulike sider av EU-spørsmålet.

– Målet er ikke å kaste oss inn i en ja/nei-debatt, men å bruke tiden frem til neste landsmøte til å sette oss grundig inn i hva EU-samarbeidet går ut på, hvordan det fungerer og hva det betyr for oss, som land og politisk parti, sier internasjonal kontakt Paal Frisvold.

– Vi inviterer derfor alle til å bli med å utvikle partiets holdning til spørsmålet om norsk medlemskap i EU.

Du kan stille spørsmål

I totalt elleve digitale og fysiske møter belyses områder ved EUs virksomhet av særlig interesse for MDG. Møtene vil bestå av et 20-minutters innlegg av en anerkjent fagperson etterfulgt av spørsmål, svar og kommentarer fra deltakerne.

Du kan melde deg på når arrangementene legges ut her, eller i lista under.

På denne siden kan du se sendingene om igjen og holde deg oppdatert om programmet.

Har du spørsmål eller kommentarer kan du sende det til [email protected], så vil vi svare deg så godt vi kan.

Vi gleder oss til en god og grundig debatt, og håper på aktiv deltakelse og engasjement fra så mange av partiets medlemmer og sympatisører som mulig!

Debatt #1: EU-samarbeidet anno 2022

Først ut var professor ved NTNU, Lise Rye, som snakket om EU-samarbeidet anno 2022: Hva har skjedd siden 1994 og vil et lite land kunne få innflytelse og forsvare seg i EU? Møteleder var Karina Ødegård, fylkesleder i Viken MDG.

Debatt #2: EUs Grønne giv

Virker EUs klima- og energipolitikk? Er EUs grønne mål mer troverdige enn Norges grønne mål? Kan 27 kranglefanter gjennomføre løfter som suverene Norge ikke gjennomfører? Med professor ved UiO og medlem av FNs klimapanel, Elin Lerum Boasson.

Debatt #3: EUs utviklingspolitikk

Denne gangen skal vi til Brussel og få en innledning fra Taneli Lahti, kabinett-sjef for den finske EU-kommissæren Jutta Yrpilainen som er ansvarlig for internasjonale partnerskap. Deretter vil Stig Traavik, direktør for klima og miljø i NORAD, kommentere EUs arbeid utifra et norsk perspektiv. Sendingen er på engelsk, og møteleder er Paal Frisvold, leder av MDGs internasjonale utvalg.

Kommende arrangementer:

Debatt #4: EUs veikart for sirkulærøkonomi
Djevelen i detaljene? Tirsdag 4. oktober

Debatt#5: De Grønne i Europaparlamentet
Hva gjør de og hvordan jobber de grønne kreftene i EU i dag? Tirsdag 11. oktober

Debatt #6: Fra jord til bord
Kan vi leve med EUs landbrukspolitikk? Matsuverenitet i WTO: EUs rolle. Tirsdag 18. oktober

Debatt #7: EUs fiskeripolitikk
Venn eller fiende? Tirsdag 1. november

Debatt #8: EUs sikkerhets- og forsvarspolitikk
Brexit, Ungarn, Tsjekkia, en lang Ukrainakrig osv.: Henger EU sammen i 2035? Spiller det noen rolle for Norge og bør vi gjøre noe for å bidra? Tirsdag 15. november

Debatt #9 EU og big tech
Evner EU å stagge digitale giganter? Tirsdag 29. november

Debatt #10: EU, Norge, sjølråderett og demokratiunderskudd
Mer eller mindre, i eller utenfor EU? Hva ivaretar sjølråderetten best i 2025 og 2035? Er det å avgi makt til overnasjonale enheter for å oppnå nasjonale mål ensbetydende med å miste sjølråderett? Tirsdag 13. desember

Debatt #11: EUs betydning for personvern og arbeidsmiljø
Tirsdag 10. januar

I perioden januar til mai oppfordres lokal- og fylkeslag til å holde egne diskusjoner og debatter i format og omfang de selv ønsker, foruten å lande på et standpunkt eller innstilling.

Vil du vite mer?

Innstillinger