Følg våre EU-debatter her!

Har Norge det best utenfor eller innenfor EU? Og hvilken løsning gir best miljøpolitikk? Debatten er startet i MDG, og du kan være med!

I mai slo MDGs landsmøte fast at Norge må ta stilling til medlemskap i EU. Bakgrunnen var krigen i Ukraina, klima- og naturkrisen, hensynet til jobber i Norge og internasjonal solidaritet.

Internasjonalt utvalg i MDG har arrangert en serie foredrag og diskusjoner, der eksperter og medlemmer får ta opp ulike sider av EU-spørsmålet.

– Målet har ikke vært å kaste oss inn i en ja/nei-debatt, men å bruke tiden frem til neste landsmøte til å sette oss grundig inn i hva EU-samarbeidet går ut på, hvordan det fungerer og hva det betyr for oss, som land og politisk parti, sier internasjonal kontakt Paal Frisvold.

Debatt #1: EU-samarbeidet anno 2022

Først ut var professor ved NTNU, Lise Rye, som snakket om EU-samarbeidet anno 2022: Hva har skjedd siden 1994 og vil et lite land kunne få innflytelse og forsvare seg i EU? Møteleder var Karina Ødegård, fylkesleder i Viken MDG.

Debatt #2: EUs Grønne giv

Virker EUs klima- og energipolitikk? Er EUs grønne mål mer troverdige enn Norges grønne mål? Kan 27 kranglefanter gjennomføre løfter som suverene Norge ikke gjennomfører? Med professor ved UiO og medlem av FNs klimapanel, Elin Lerum Boasson.

Debatt #3: EUs utviklingspolitikk

Denne gangen skal vi til Brussel og få en innledning fra Taneli Lahti, kabinett-sjef for den finske EU-kommissæren Jutta Yrpilainen som er ansvarlig for internasjonale partnerskap. Deretter vil Stig Traavik, direktør for klima og miljø i NORAD, kommentere EUs arbeid utifra et norsk perspektiv. Sendingen er på engelsk, og møteleder er Paal Frisvold, leder av MDGs internasjonale utvalg.

Debatt #4: EUs veikart for sirkulærøkonomi

Kaya Grjotheim innleder om EUs politikk og regelverk for sirkulærøkonomi. Kaya Grjotheim har bakgrunn fra Bellona og Zero og har nylig avsluttet opphold ved Norges delegasjon til EU hvor hun jobbet på vegne av Klima- og miljødepartementet.

Debatt #5: De Grønne i Europaparlamentet

Våre europeiske grønne søsterpartier har 58 av totalt 705 representanter i Europaparlamentet. Tysk-danske Rasmus Andresen fra Die Grünen forteller hva han gjør og hvordan han og de andre grønne representantene jobber!

Debatt #6: Fra jord til bord

Kan vi leve med EUs landbrukspolitikk? Matsuverenitet i WTO. Ola Hedstein, som har 35 års erfaring fra norsk matbransje, innleder om landbrukspolitikk.

Debatt #7: EUs fiskeripolitikk

Er EU en venn eller fiende for norske fiskere?

Debatt #8: EUs sikkerhets- og forsvarspolitikk

Brexit, Ungarn, Tsjekkia, en lang Ukrainakrig osv.: Henger EU sammen i 2035? Spiller det noen rolle for Norge og bør vi gjøre noe for å bidra?

Debatt #9 EU og big tech

Evner EU å stagge digitale giganter?

Debatt #10: EU, Norge, sjølråderett og demokratiunderskudd

Mer eller mindre, i eller utenfor EU? Hva ivaretar sjølråderetten best i 2025 og 2035? Er det å avgi makt til overnasjonale enheter for å oppnå nasjonale mål ensbetydende med å miste sjølråderett?

Debatt #11: EUs betydning for personvern og arbeidsmiljø

I perioden januar til mai oppfordres lokal- og fylkeslag til å holde egne diskusjoner og debatter i format og omfang de selv ønsker, foruten å lande på et standpunkt eller innstilling.

Har du spørsmål eller kommentarer kan du sende det til [email protected], så vil vi svare deg så godt vi kan. Vi gleder oss til en god og grundig debatt, og håper på aktiv deltakelse og engasjement fra så mange av partiets medlemmer og sympatisører som mulig!

Vil du vite mer?

Innstillinger