Slik blir høsten på Stortinget

Vi er klare til å ta kampen for miljøet, for grønt næringsliv og for bedre kår for de som har minst! Se noen av de store sakene i høst.

I oktober åpner Stortinget igjen. Her er noe av det stortingsrepresentantene Lan, Une og Rasmus, samt partileder Arild og nestleder Ingrid, skal jobbe med fremover:

Energi- og miljøkomiteen

Une leder arbeidet med en komitésak om å endre klimaloven. Målet vårt er blant annet å tette smutthull som gjør det mulig å unngå utslippskutt på hjemmebane. Vi ønsker også en forpliktelse til å redusere Norges store bidrag til klimagassutslipp andre steder i verden. Vår import av forbruksprodukter og eksport av olje og gass er i dag er med på å skape store utslipp i mange land.

En annen viktig sak er stortingsmeldingen om klimaberedskap som behandles i høst. Vi vil jobbe for at Norge skal være tidlig ute med å forberede veier, boligområder og jordbruket på endringene som kommer. Vi vil blant annet fokusere på hvordan klok arealpolitikk og vern av myr, skog og grøntomtåder kan forebygge flom.

Finanskomiteen

Høstens store hendelse er Støre-regjeringens forslag til statsbudsjett, som vi skal gjøre alt vi kan for å påvirke i grønnere retning. Samtidig jobber vi med vårt motsvar – MDGs alternativt statsbudsjett!

Her viser vi hva som er mulig med en grønnere pengebruk; vi kan kutte utslipp, spare og restaurere natur, gjøre det lettere å ta gode hverdagsvalg, stimulere grønt næringsliv og gjøre mer for de som er dårlig stilt, både i Norge og globalt.

Næringskomiteen

Her skal Rasmus blant annet følge opp den utvidede grønne industrisatsingen til regjeringen, kjempe for å redde den norske solcelleindustrien og jobbe for at gruvedrift på land skal være naturvennlig og sirkulær.

Blant annet har vi et eget forslag om utviklingen av Fensfeltet i Telemark.

Andre MDG-forslag som behandles i høst

▪️ Slutte med gummigranulat på idrettsbaner

▪️ Tryggere hverdag for myke trafikanter

▪️ Garantert minsteinntekt

▪️ Human ruspolitikk i norske kommuner

Høsten vil også preges av Stortingets høringer om aksjekjøp, regelverk og tillit til politikerne. Lan går nå inn i Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité for å delta mer aktivt i dette viktige arbeidet.

Vil du vite mer om hva som skjer i MDG? Meld deg på nyhetsbrevet!