– Lytt til skiskytterne: Bevar vinteren!

Norske skistjerner krever klimahandling fra regjeringen. MDG-leder Arild Hermstad mener det er akkurat sånne initiativ vi trenger for å legge press på de grå partiene.

– Skiidretten går vanskelige tider i møte. Klimaendringene er allerede er i ferd med å ødelegge for alle skigåere, sier Arild Hermstad, leder i MDG.

Konsekvensene av klimaendringene har nemlig blitt tydelige: Flere av vinterens konkurranser har blitt umulig å gjennomføre uten snøproduksjon. Flere konkurranser som har blitt gjennomført har foregått på tynne striper med snø omkranset av bar bakke.

– Modige skiskyttere

Men utøverne selv nekter å se på at sporten de elsker forsvinner. Skiskytterforbundet lanserte nylig Prosjekt snøkrystall for å skape mer klimahandling. Samtidig ser de kritisk på klima- og miljøregnskapet i egne rekker.

Hermstad mener skiskytterne er modige som tar opp klimakrisa, men er lite imponert over svaret statsminister Støre ga VG.

– Han nøler ikke med å dele bilder fra skiturene han selv er så glad i, selv om snøen smelter under føttene hans. Og når Skiskytterforbundet etterlyser politiske tiltak for å redde grunnlaget for sporten de elsker, evner han bare å gi en klam omfavnelse av engasjementet deres, samtidig som han lyser ut nye oljelisenser.

Regjeringen må ta ansvar

Selv prøver skiskytterforbundet etter beste evne å balansere sine behov med et ønske om å være mer klimavennlig. De arrangerer byttekvelder for skiutstyr og -klær for å være en del av løsningen.

– De fortjener applaus for alt de gjør for klima, og er gode forbilder for unge som vil gjøre mer for klima, sier Hermstad.

Samtidig er han tydelig på at de store løsningene på klimakrisen ikke ligger hos skiforbund, utøvere eller andre enkeltpersoner. Det ansvaret påhviler våre øverste politiske ledere, vår regjering, mener han.

– Og med det tempoet norske regjeringer holder i utslippskuttene, kan vi si takk og farvel til norske vintre slik vi kjenner dem. Vi må endre politikk og redde vinteren, sier Hermstad.

Norske klimagassutslipp

I 2021 gikk klimagassutslippene i Norge ned med bare 0,7 %.

Siden 1990 har de bare gått ned med 4,7 %.

I EU er snittet over 25 %.

Vinteren svekkes av klimaendringer

I dag har Nordmarka i Oslo omtrent 80 skidager en vanlig vinter. Det er 21 dager færre enn vi hadde før klimaendringene tok til for alvor. Innen slutten av århundret anslår forskerne at vi kun har 30 dager igjen med skiføre

– Det er ikke bare en tragedie for den profesjonelle skisporten, men for alle i Norge som setter pris på det pusterommet en skitur kan være. Århundrer hvor ski har vært en viktig del av norsk kultur kan ende opp som et vagt minne, sier Hermstad.

Han mener det særlig er synd for en del av norsk kultur som gir oss kvalitetstid med familien, frisk luft og kontakt med lokal natur.

Løsninger regjeringen kan innføre nå

Sette i gang en storsatsing på kollektivtransport. Vi foreslår å umiddelbart innføre et månedskort til 500 kroner som gjelder hele landet.

Staten må betale opptil halvparten når du kjøper varmepumpe eller isolerer en kald vegg, og gi billig lån til resten. Da sparer vi store mengder strøm som vi kan bruke elektrifisere mye som i dag går på fossilt brennstoff.

Gjøre det billig og enkelt å ta miljøvennlige valg. Kutte moms på reparasjon, gjenbruk, utleie og miljøvennlig mat.

Satse stort på havvind (og få opp farta!) der det ikke skader naturen.

Ikke lete etter enda mer olje og gass.

Les mer her.

Må stoppe oljeleting

– Klimaendringene er vår generasjons største utfordring. Det er andre konsekvenser som er mye verre enn at jeg ikke får gå på ski, men vi utøvere må sette fokus på det, uttalte verdensmester Sturla Holm Lægreid til VG da prosjektet ble lansert.

Hermstad er glad klimasaken nå har fått enda flere ambassadører.

– Resten av jobben er opp til oss politikere. Jonas, og Erna før ham, har alt for lenge kommet unna med å dele ut nye letelisenser for olje med den ene armen og klappe folk høflig på skulderen for sitt rørende engasjement med den andre. Nå er det på tide med mer enn slike klamme omfavnelser, avslutter han.