Levende hav

Lundefugl

De Grønne vil stanse forsøplingen av havene våre, og ta vare på dyrene og plantene som lever der.

Vi vil:

• Gjøre “Fishing for litter” til en permanent og landsdekkende belønningsordning der fiskere og folk flest kan levere inn søppel og få vrakpant for det
  • Etablere en skjærgårdstjeneste og mottaksanlegg for marint søppel langs hele kysten
  • Starte et landsdekkende oppryddingsprosjekt av spøkelsesgarn og tapte ruser, teiner og liner, samt støtte utvikling av selvoppløsende redskaper
  • Stanse deponering av gruveavfall i Førdefjorden og Repparfjorden, og forby sjødeponi av gruveavfall
  • Kreve lukkede oppdrettsanlegg for fiskeoppdrett innen 2025
  • Verne ti prosent av norske havarealer innen 2027. En marin verneplan skal utarbeides innen utgangen av 2018

Fisk, ikke plast

Et av de raskest voksende problemene i verden er forsøplingen av verdenshavene og kysten. Hvis dagens utvikling fortsetter, vil det i 2050 være mer plast enn fisk i havet. I tiårene som kommer må  Norge og alle verdens kystnasjoner ta ansvar for å snu denne utviklingen i sine områder, og jobbe sammen internasjonalt for å få til det samme for verdenshavene.

Ta vare på artene

De siste 40 årene har antallet fisk, sjøfugl, hval og andre dyr i havet blitt halvert. For hvert tiår som går, blir havene fattigere og tommere. Dette skyldes blant annet klimaendringer og havforsuring, overfiske, oppdrettsnæringen, oljeutvinning og dumping av gruveavfall. På samme måte som vi verner skog, må vi verne om naturverdiene i Nordsjøen, Norskehavet, Barentshavet og langs hele kysten. De Grønne ønsker en marin verneplan, slik at vi kan ta vare på oppvekstområder for fisk, korallrev, sjøfugl og tareskog.

Rene fjorder

Oppdrettsindustrien er Norges nest største eksportnæring og samtidig en av de største miljøutfordringene langs kysten. For at oppdrettsnæringen skal bli en bærekraftig industri, må det settes miljøkrav som hindrer forurensing av omgivelsene, rømming og utslipp av lus. Vi vil derfor ha lukkede anlegg innen 2025. De Grønne sier også nei til sjødeponi av gruveavfall og stanse deponering av gruveavfall i Førdefjorden og Repparfjorden.

Les mer om levende hav i valgprogrammet vårt.

Tiltak og forslag: