Levende hav

De Grønne vil stanse forsøplingen av havene våre, og ta vare på dyrene og plantene som lever der.

De Grønne vil:

• Videreutvikle en nasjonal plan for full oppryddning av plastsøppel i norsk natur innen 2030, basert på Rydd Norge-programmet.
  • Verne minst 30 prosent av Norges havområder.
  • Si nei til all deponering av gruveavfall i sjø, inklusive Førdefjorden og Reppafjorden.
  • Kreve lukkede oppdrettsanlegg for fiskeoppdrett innen 2025.
  • Forby bunntråling.
  • Lovfeste krav om sporbart eierskap for alt fiskeredskap og støtte utvikling av selektive og selvoppløsende redskaper.
  • Utrede og innføre et avgiftssystem på plast som gjør resirkulert plast.

Fisk, ikke plast

Et av de raskest voksende problemene i verden er forsøplingen av verdenshavene og kysten. Hvis dagens utvikling fortsetter, vil det i 2050 være mer plast enn fisk i havet. I tiårene som kommer må Norge og alle verdens kystnasjoner ta ansvar for å snu denne utviklingen i sine områder, og jobbe sammen internasjonalt for å få til det samme for verdenshavene.

Ta vare på artene

For hvert tiår som går, blir havene fattigere og tommere. Dette skyldes blant annet klimaendringer og havforsuring, overfiske, oppdrettsnæringen, oljeutvinning og dumping av gruveavfall. På samme måte som vi verner skog, må vi verne om naturverdiene i Nordsjøen, Norskehavet, Barentshavet og langs hele kysten. De Grønne ønsker en marin verneplan, slik at vi kan ta vare på oppvekstområder for fisk, korallrev, sjøfugl og tareskog.

Rene fjorder

Oppdrettsindustrien er Norges nest største eksportnæring og samtidig en av de største miljøutfordringene langs kysten. For at oppdrettsnæringen skal bli en bærekraftig industri, må det settes miljøkrav som hindrer forurensing av omgivelsene, rømming og utslipp av lus. Vi vil derfor ha lukkede anlegg innen 2025. De Grønne sier også nei til sjødeponi av gruveavfall og stanse deponering av gruveavfall i Førdefjorden og Repparfjorden.

Motta vårt
nyhetsbrev