Husbesøk

To jenter snakker og smiler mens de står på døren til en velger.

Vi går på husbesøk hos innbyggere i utvalgte områder der vi spør dem om hva de mener om konkrete saker, eller om hva som er viktig for folk i deres hverdag. Det er lurt å finne lokale saker som vi vet engasjerer. Å høre budskapet ansikt til ansikt gjør større inntrykk enn å lese om MDG eller se en plakat. Sjansen for å vurdere å stemme MDG øker markant blant dem vi har hatt kontakt med ansikt til ansikt. Du kan se en kort film på Youtube om husbesøk.

Hvordan komme i gang

• Gå inn på app.mdg.no!
  • Trykk på “Husbesøk med undersøkelse i appen”
  • Hvor skal du gå? I appen finner du oversikt over de mest MDG-vennlige områdene i kommunen ved å trykke på “Finn rode i katalogen” Se også veileder for prioritering av områder i mindre kommuner for flere tips.
  • Hva skal vi snakke om? I appen har vi en rekke spørreundersøkelser du kan velge mellom. Du kan også enkelt lage din egen lokale undersøkelse. Skriv svarene rett inn i appen eller print ut undersøkelsen og noter på papir.
  • Hva om de ikke åpner? Du kan bestille “du var ikke hjemme”-postkort i nettbutikken på appen. Disse kan legges i postkassene til de som ikke var hjemme. Det er også mulig å trykke “du var ikke hjemme”-postkort med kommunens eller fylkets egne toppkandidater samt lenke til en lokal undersøkelse på mdg.no/trykksak
  • En person bør ha ansvar for aksjonen, og ta en liten gjennomgang i forkant, så alle frivillige er trygge på hva de skal gjøre og si. Sett av tid til en prat etterpå om hvordan det var. Det er også fint å gjøre noe sosialt sammen etter aksjonen:)
  • Ta med t-skjorter/ store buttons sånn at det er synlig hvem dere representerer. Ta med spørreundersøkelser (og penner hvis dere skal bruke papirversjon), del dere opp to og to, bank på dører og snakk med de som har tid til en prat. Hvis dere bruker utskrevne ark er clipboards veldig praktisk.
  • Ring nødnummeret 112 dersom du føler deg truet og trenger øyeblikkelig hjelp. Husk at vi har rutiner for sikkerhet og håndtering av trusler og hets.
  • Undersøkelse i papirformat for lokallag i posisjon ELLER i opposisjon

Her kan du lese mer om hvordan man mobiliserer godt til arrangementer

Vil du vite mer?

Innstillinger