Husbesøk

Vi går på husbesøk hos innbyggere i utvalgte områder der vi spør dem om hva de mener om konkrete saker, eller om hva som er viktig for folk i deres hverdag. Det er lurt å finne lokale saker som vi vet engasjerer. Å høre budskapet ansikt til ansikt gjør større inntrykk enn å lese om MDG eller se en plakat. Sjansen for å vurdere å stemme MDG øker markant blant dem vi har hatt kontakt med ansikt til ansikt. Du kan se en kort film på Youtube om husbesøk.

• Gå inn på app.mdg.no!
  • Trykk på “Husbesøk med undersøkelse i appen”
  • Hvor skal du gå? I appen finner du oversikt over de mest MDG-vennlige områdene i kommunen ved å trykke på “Finn rode i katalogen” Se også veileder for prioritering av områder i mindre kommuner for flere tips.
  • Hva skal vi snakke om? I appen har vi en rekke spørreundersøkelser du kan velge mellom. Du kan også enkelt lage din egen lokale undersøkelse. Skriv svarene rett inn i appen eller print ut undersøkelsen og noter på papir.
  • Hva om de ikke åpner? Du kan bestille “du var ikke hjemme”-postkort i nettbutikken på appen. Disse kan legges i postkassene til de som ikke var hjemme. Det er også mulig å trykke “du var ikke hjemme”-postkort med kommunens eller fylkets egne toppkandidater samt lenke til en lokal undersøkelse på mdg.no/trykksak
  • En person bør ha ansvar for aksjonen, og ta en liten gjennomgang i forkant, så alle frivillige er trygge på hva de skal gjøre og si. Sett av tid til en prat etterpå om hvordan det var. Det er også fint å gjøre noe sosialt sammen etter aksjonen:)
  • Ta med t-skjorter/ store buttons sånn at det er synlig hvem dere representerer. Ta med spørreundersøkelser (og penner hvis dere skal bruke papirversjon), del dere opp to og to, bank på dører og snakk med de som har tid til en prat. Hvis dere bruker utskrevne ark er clipboards veldig praktisk.
  • Ring nødnummeret 112 dersom du føler deg truet og trenger øyeblikkelig hjelp. Husk at vi har rutiner for sikkerhet og håndtering av trusler og hets.
  • Undersøkelse i papirformat for lokallag i posisjon ELLER i opposisjon

Postkasseleveranse

Utdeling av egenprodusert trykket materiell i postkasser er en veldig fin og enkel måte å komme i kontakt med velgere på. Du kan enkelt bestille løpesedler på app.mdg.no og gå når det passer deg, alene eller sammen med andre i lokallaget. Vi kan målrette et gjennomtenkt budskap direkte mot områder hvor vi tror det bor mange potensielle velgere og vise fram at vi bryr oss om saker som velgerne er opptatt av. Vi kan også be om innspill til aktuelle saker lokalt og nasjonalt.

Hvordan komme i gang

• Ferdiglaget materiell til utdeling kan du bestille i aksjonsappen
  • Vil du lage ditt eget finner du maler i Figma her
  • Bruk rodekart i app.mdg.no hvor du kan finne områder å gå i.
  • Del ut i postkasser alene eller sammen med en venn, eller sett det opp som en fellesaksjon og avtal noe sosialt i etterkant.
  • Et sprekt alternativ: Gjør det til en treningsøkt og jogg roden.
  • Registerer i aksjonsappen hvor du har delt ut materiellet.

Stand

Hva? Vi stiller oss opp et offentlig sted for å komme i kontakt med folk. Hvorfor? Man kan få gode ansikt til ansikt-samtaler med innbyggere, særlig hvis man velger plassering med omhu og legger opp til å snakke med- og få innspill fra folk, og ikke bare står og deler ut ting, for eksempel. Å høre budskapet ansikt til ansikt gjør større inntrykk enn å lese om MDG eller se en plakat. Det gir også synlighet som minner folk om at vi finnes i kommunen deres. Denne aksjonsformen er svært godt egnet på arrangementer hvor vi vet det er mange folk som liker oss, eksempel arrangement i forbindelse med sykkelens dag.

Hvordan komme i gang

• Velg et sted å stå hvor dere tror det er mange potensielle MDGere. Det kan være i et populært turområde, på en musikkfestival, når det er bondens marked på torget, eller andre plasser dere møter folk som typisk kan være nysgjerrige på og vennlig innstilt til grønn politikk.
  • Søk om lov til å ha stand på det tidspunktet dere ønsker, dersom det er søknadspliktig. Coop-butikker har for eksempel et eget søknadsskjema, og i noen byer må man søke kommunen om å stille seg opp i sentrum. Sjekk ut hvordan det er i din kommune.
  • Sørg for synlighet, for eksempel med t-skjorter, strandflagg, buttons, og lignende. NB: Spør arrangør først, mange arrangører ønsker ikke synlige politiske partier tilstede.
  • Planlegg for interaktivitet! Her er det bare å være kreativ. Noen eksempler:
    • Ha med spørreundersøkelser for å samle innspill eller bruk interaktive plakater for å komme i snakk med folk.
    • Bruk plakater som folk kan klistre på klistremerker på for å gi innspill til noe (f. eks. “sett en stjerne på kartet der du vil ha bedre sykkelparkering”).
    • Ha gjerne med leker som barn kan leke med mens foreldrene snakker med dere.
    • Undersøkelse i papirformat for lokallag i posisjon ELLER i opposisjon
    • Plakatmal Her

Takkeaksjon

Hva?
Vi takker folk for at de sykler, går, tar bussen/toget/trikken/båten med plakater og heiarop.

Hvorfor?
Det sprer glede og viser oss fra en positiv side. Vi ønsker å vise hva vi sier ja til, ikke bare hva vi er imot, og dette er en fin måt å vise det veldig praktisk på.

Hvordan?
Vi stiller oss opp et sted vi vet at det er en del folk, gjerne i rushtida for å treffe på flest mulig, og heier/jubler/takker idet de sykler/går forbi. Vi stiller oss opp på en slik måte at vi er godt synlige, uten å være i veien. Vi skal ikke skape farlige situasjoner i trafikken. Plakatmaler ligger her.

Vil du vite mer?

Innstillinger