Uteprat

Hva kan være grønnere enn å ha en politisk samtale over et bål eller langs en sti? Vi treffer nye mennesker, lytter til deres problemer, drømmer og visjoner, og samler innspill til vår politikk lokalt og for å lage verdens beste og mest inkluderende partiprogram. Ikke forvent hundrevis av gjester på slike arrangementer, men gled dere over at hver enkeltperson som møter opp er en potensiell velger, medlem, politiker, frivillig og tillitsvalgt!

Fremgangsmåte:

1. Finn tid og sted som fungerer for dere: Sett en dato på året hvor du ofte kan stole på været og naturen er på sitt fineste. Bestem dere for et tema som er relevant, se mer under.

2. Bålkos, natursti, skitur fuglekikking - eller noe annet? Det kan være hva som helst dere liker å gjøre utendørs - men helst ikke for krevende fysisk.
Bruk egen kunnskap og ressurspersoner: Har dere noen som kjenner et område veldig godt kan dere invitere til “ukjente stier”, eller fugletitting, eller et særlig vakkert sted å tenne bål. Her er vi i vårt ess :)

3. Bestem dere for hvem dette er for: Har dere lyst å invitere nyankomne flyktinger? Ta kontakt med asylmottak. Er det en tur som dere kan tilrettelegge for eldre? Allier dere med frivilligheten osv.

4. Få med flere fra partiet: Det viktigste er at noen folkevalgte eller tillitsvalgte MDGere lokalt må stå på invitasjonen. Men inviter gjerne med noen fra partiledelsen eller en ekstern person som kan temaet godt: noen fra turfolket, næringslivet, organisasjoner lokalt. Du kan spille inn ønske om besøk til åpne møter og andre aktiviteter i vår ønskeportal

5. Lag en tittel som folk forstår: Vær tydelig på at dette er åpent for alle som vil.

6. Husk alltid å by på litt mat og varm drikke:)

Politiske tema

Møtet bør også ha et politisk tema - og det aller enkleste er å få møtet til å handle om nettopp naturpolitikk. En skog som skal flathugges, en nedbyggingssak, et nytt hyttefelt - Ta utgangspunkt i noe som skjer i lokalpolitikken nå. Da vet dere folk er engasjerte. Vær tydelig på at folk er velkomne for å komme med sine innspill, problemer og visjoner. Eksempler:

• “Bli med MDG på bålkos i Gullemarka: Skal vi asfaltere eller bevare for fremtiden?”. Særlig relevant for turfolket. DNT, speidergrupper og så videre
  • “Skitur og opprop for å redde Væringstoppen: Hvordan kan vi stanse utbyggingen?”
  • Bli med Jon Lurås på fuglekikking i Løten: Hvor mange fuglearter står i fare for å forsvinne for godt, og hva kan vi gjøre med det?”
  • “MDG inviterer til stitur til ukjente perler i Larvikmarka"

Tips til å få folk til å komme

• Inviter de som allerede bryr seg om saken. Alle MDG-ere skal selvfølgelig inviteres, helst personlig per telefon. Men handler det om natur så bør dere også invitere DNT, lokale naturvernere, turfolket og så videre. Handler det om næringsliv så inviterer dere bedriftene. Handler det om solidaritet så bør dere få med frivilligheten. Og så videre.
  • Lag et event på Facebook. Bruk lokallagets Facebookside til å opprette arrangementet. Da blir det tydelig hvem som er arrangør. Gjør arrangementet åpent for alle. Bruk et bilde som virker inviterende. Få alle du kjenner til å trykke “skal” eller “interessert” så raskt som mulig etter at arrangementet er opprettet. Send feks arrangementet på messenger til alle i styret og få dem til å invitere videre. Dette bidrar mye til at potensielle gjester får se arrangementet.
  • Tips “det skjer” i lokalavisa. Si fra til avisa, så får dere en notis om at eventet skjer.
  • Bruk nettverket deres. Del med alle venner og bekjente, og be dem dele videre. Har dere en ekstern innleder er det lurt å be dem dele i sine kanaler.

Her kan du lese mer om hvordan man mobiliserer godt til arrangementer

Sånn får du mest mulig ut av arrangementet

1. Fokusér på at det skal være hyggelig for eksterne deltakere og nye medlemmer, fremfor å snakke med hverandre. Deltakerne skal ha mulighet til å prate, hvis de vil. Legg opp til spørsmål og diskusjon underveis i programmet. Det er lettere for folk å ta ordet i mindre grupper.

2. Gi tydelig og lett tilgjengelig informasjon om hvordan de kan bli aktive i partiet, og ha en eller flere ansvarspersoner som passer på at alle som viser interesse får personlig oppfølging under selve kvelden og i etterkant. Vær konkrete og fortell om neste arrangement i laget som nye kan bli med på, helst innen 14 dager. Legg gjerne en lapp på solsetene sammen med en løpeseddel. Husk å få samtykke til å bruke kontaktinformasjonen de deler (her er et eksempel).

3. Samle innspillene du har fått og send inn via undersøkelsen i Aksjonsappen, så blir de også lest av Programkomiteen.

4. Ta bilder underveis og legg ut på din SoMe-profil med #MDGProgram, send gjerne inn fine bilder til [email protected]OBS! Pass på å få samtykke fra foreningen og de enkeltpersonene du tar bilde av, sånn at du og MDG kan bruke bildene.

Langlesing for de som ønsker det: en grundig beskrivelse av hvordan man arrangerer et møte ute i det fri. .