Telttur i Østmarka

Veibeskrivelser i Google Maps

Når

24.05.2024 KL.15:00 - 26.05.2024 KL.17:00
Nordre Follo MDG, Akershus MDG og Grønn Ungdom Viken inviterer til telttur i Østmarka!
Østmarka er et fantastisk naturområde og ble nasjonalpark i 2023. Denne turen tar oss med til hjertet av nasjonalparken, og innom en rekke av de fineste stedene.
PROGRAM:
FREDAG:
15:00 Oppmøte Krokhol (busstopp)
17:00 Oppmøte Bysetermåsan (parkeringsplass)
19:00 Ankomst leirplass ved Vangen/Mosjøen, oppsetting av telt, middag
21:00 Leirbål: Tema: Lett underholdning + “Hva gjør det attraktivt å være aktiv i MDG?”
LØRDAG:
10:00 Felles avgang til Tonekollen, 368 (ca. 3 km). På toppen deler vi oss, slik at de som vil gå lang tur går ca. 12 km, via DNT-hytta Bøvelstad og branntårnet på Kjerringhøgda, og resten går tilbake til leiren.
20:00 Leirbål: Tema: Lett underholdning, litt Østmarka-kunnskap + “Hvis MDG får 10 prosent i Akershus i valget i 2025 - hva har vi gjort rett?”
SØNDAG:
11:00 Felles avgang fra leirplassen, enten til Krokhol (over Tømmerås, 313 moh), eller til Bysetermåsan. PS: Fra Bysetermåsan er det kort vei til branntårnet på Kjerringhøgda, om man gikk glipp av det på lørdagen.
OM TUREN:
Det legges opp til en “hovedtur” med dagsetapper på ca 8 og 12 km. Vi har teltplass ved Mosjøen ved Vangen skistue begge netter, og felles leirbål der om kvelden. Dersom du ikke har anledning til å delta på hele turen, kan du koble deg på de delene som passer. Ta gjerne med familie og/eller venner. Vi kan også ordne med tillatelse for biltransport inn til Vangen dersom du har behov for det. Si ifra ved påmelding så finner vi ut av det. Det er også fint å sykle til Vangen, det er grusvei helt inn (bomvei fra Bysetermåsan).
OM UTSTYR:
Flat struktur og gjensidig kameratskap ligger til grunn for turen. Deltakere tar med eget utstyr og egne friluftsferdigheter, og de som mangler noe får hjelp av dem som har. Si ifra om hva du har og hva du ikke har ved påmelding, så sørger vi for at vi kommer ut i balanse. Dette gjelder primært plass i telt og matlaging. Det er ikke noe problem å skaffe nok telt og kokeutstyr, så ikke nøl med å krysse av på at du trenger.
Det er ingen deltakeravgift, men man må selv ha med mat til seg selv (frokost, niste etc.). og eget utstyr som klær og sko, sekk, sovepose og liggeunderlag. Varmmat avtaler vi i mindre grupper i forkant basert på påmeldingen. Dersom du mangler noe annet, spør venner, andre turdeltakere, lån i BUA f.eks. eller si ifra til oss. Det skal ikke stå på utstyret.
Vil du lese mer om Østmarka? Sjekk ut sidene til https://www.ostmarkasvenner.no/
Velkommen!
Vennlig hilsen turkomiteen,