Smultringmodellen og lokaldemokrati

Kommunegården, Sandvika
Arnold Haukelands plass
Sandvika, Akershus 1338

Hva er smultringmodellen og hvordan kan den bidra til lokaldemokratiet?

Veibeskrivelser i Google Maps

Når

30.05.2024 KL.18:00
Marie Inderlid Winsvold, bærekraftsjef i Hav Eiendom AS og en av Norges fremste smultringeksperter, tar turen til Sandvika for å gi oss et innblikk i hva smultringmodellen (doghnut economics) går ut på og hvordan smultringmodellen kan brukes til lokal politikkutvikling, nærmiljøsatsing og samfunnsutvikling innenfor naturens tålegrense.

Velkommen til vårt første arrangement i en arrangementrekke hvor vi dykker ned i Smultringmodellen. Meld deg på nå!
Din deltagelse kan være forskjellen mellom status quo og en bærekraftig fremtid;-)

Kom alene eller ta med en venn. Arrangementet er åpent for alle. Det blir enkel servering.

Kort om smultringmodellen:
Smultringmodellen ble etablert av økonomen Kate Raworth. Målet er ikke evigvarende vekst, men å finne balansen mellom de grunnleggende menneskelige behovene, som mat, vann, helse, utdanning, arbeid, sosial rettferdighet osv. og planetens tålegrenser, som økologiske grenser, inkludert klimaendringer, tap av biologisk mangfold, luft- og vannforurensning, osv. I modellen er disse presentert som den indre og den ytre sirkelen, slik at det ser ut som en smultring.

Vi tror lokalt engasjement kan redde verden. Ved å fokusere på våre nærmiljøer, kan vi jobbe målrettet for å løse spesifikke problemer og inspirere andre til å følge vårt eksempel. Lokale initiativer betyr mer innflytelse til den enkelte og uten en ‘’ovenfra og ned’’ metode som vi bruker i dag.

Hvis du alt nå vil ha en kort introduksjon til smultringmodellen kan du for eksempel se denne videoen laget av BBC: https://www.youtube.com/watch?v=Ziw-wK03TSw