Høyre må gå fra ord til handling

Høyre starter valgkampens klimadebatt med å lansere en fyldig "klimameny". Det er hyggelig å se mye god MDG-politikk løftet frem av Høyre, men det er liten grunn til å tro at partiet vil gjennomføre.

Denne sommeren ble akkurat sånn som klimaforskerne advarte om: Globale varmerekorder, livsfarlige branner, flom og tørke. Klima kan og bør bli sentralt i den norske valgkampen, for tiden er overmoden for å handle.

– Det er i utgangspunktet bra at Høyre er på banen, med en lang liste over gode klimatiltak. Men har de faktisk planer om å gjøre det de sier? De har aldri gjort det før, og det er lite som tyder på at det er annerledes denne gangen, sier partileder i MDG, Arild Hermstad.

Se video hos NRK: Høyre lanserer klimameny, MDG reagerer

Du kan stemme på MDG ved årets valg allerede 10. august. Her kan du enkelt finne nærmeste valglokale for å forhåndsstemme. Husk å ha med ID!

Høyre har selv stemt nei

MDG og andre partier har foreslått mange av tiltakene på Høyres liste, både nasjonal og lokalt, i flere år. I mange tilfeller har Høyre da stemt nei. Derfor er det noe pussig å se de samme tiltakene på en slik liste.

– Høyre har så langt nøyd seg med å snakke om klima, fremfor å faktisk handle, konkluderer Hermstad.

Han er også byråd for byutvikling i Oslo. Derfor er det særlig en ting på listen som provoserer.

– Høyre sier her at vil satse på karbonfangst på avfallsanlegg, mens alle vet at de konsekvent har vært mot å sikre statlig finansiering av karbonfangst på forbrenningsanlegget Klemetsrud i Oslo. De har bidratt til å utsette prosjektet med flere år, sier partilederen.

Her er noen flere av Høyres punkter som de selv har stemt nei til

"Vekte klima- og miljøhensyn med minst 30 % i offentlige anskaffelser." Stemte nei (forslag 29) 21. januar 2023.

"Ha egne klimamål og lage en klimaplan, med budsjett, mål, rapportering og oppfølging." Stemte nei (forslag 257) 13. april 2021.

"Stille krav til at flere av kommunens nybygg, rehabiliteringsprosjekter og infrastrukturprosjekter skal miljøsertifiseres, for eksempel gjennom sertifiseringsordningen BREEAM og miljømerket Svanen." Stemte nei (forslag 8) 3. mai 2018.

Listen er ikke bindende

Høyres liste er bare en "meny" av tiltak, og er på ingen måte bindende for Høyre, verken sentralt eller lokalt.

Det står i sterk kontrast til andre områder der Høyre faktisk gir valgløfter, som på skatter og avgifter.

– Vi trenger ikke flere menyer eller planer, vi trenger handling. Det er liten grunn for velgerne å tro at dette faktisk blir gjennomført, sier MDG-lederen.

Høyre har i likhet med de fleste andre partier snakket varmt om miljøvern i mange tiår, samtidig som de i faktisk politikk har forverret krisene, år for år.

Les mer: Her er partienes brutte klima- og miljøløfter gjennom historien

Hermstad mener også noen av punktene er helt utdaterte:

– Det er nesten komisk at de nå foreslår "pilotprosjekter" for fossilfrie byggeplasser. Dette ville vært god klimapolitikk for ti år siden, men dette har MDG-styrte kommuner holdt på med i stor skala i mange år allerede, selv om Høyre stemte mot MDGs forslag om dette på Stortinget. Å foreslå det lokalt nå er like utdatert som å foreslå forbud mot røyking på fly.

Høyre åpner for samarbeid med klimasinker

Det Høyre måtte være for av god klimapolitikk blekner også når vi vet at partiet er en av de store pådriverne for å fortsette leting etter mer olje og gass, selv om verden har funnet mye, mye mer enn vi trygt kan bruke. Fossil energi er Norges suverent største bidrag til klimakrisen, og Høyre bidrar til at det fortsetter slik.

Hermstad peker også på at Høyre mange steder går til valg på å samarbeide med Frp, kanskje også det ferske Industri- og næringspartiet, som fortsatt ikke er overbevist om at klimakrisen er menneskeskapt.

– Med sånne samarbeidspartnere er denne ikke-engang-en-plan-lista veldig lite verdt, frykter Hermstad.

Les: MDGs 55 klimahandlinger som løser krisa