Foreninger

Møter med foreninger og organisasjoner gir oss mulighet til å lære mer om ulike aktører, hente innspill til politikk og kommunisere konkret med deler av sivilsamfunnet rundt deres behov. Passer for lokalpolitikere, men kan gjerne gjøres av andre MDG’ere som vil lære mer!

Fremgangsmåte:

1. Tenk gjennom hvilke foreninger det er relevant å besøke.

• Sitter den lokale politikeren i en spesiell komité eller jobber hen med et spesielt fagfelt?
  • Er det noen foreninger eller sosiale satsinger dere er veldig stolte av, eller vil lære mer om selv?
  • Er det noen aktører dere kunne tenke dere å alliere dere tettere med i tiden fremover.
  • Det kan f.eks. være fagforeninger, idrettslag, miljøorganisasjoner, DNT og andre turlag, filmklubb, teaterlag, Sanitetskvinnene, Bygdekvinnelaget, Røde Kors, Kirkens Bymisjon, Birdlife, jeger- og fiskerlag, korps, båtforeninger, velforeninger osv.

2. Avklar om andre i lokallaget kan bli med på besøket. Ofte er det fint å ha med hvertfall én lokal MDGer - gjerne kandidater eller politikere. Har du noe du vil vise frem i ditt lokalsamfunn for en nasjonal politiker? Du kan spille inn ønske om besøk til foreningsbesøk og andre aktiviteter i vår ønskeportal

3. Spør foreningen om de kan ta imot besøk + tema/bestilling dere ønsker å snakke om + klokkeslett. Send gjerne en e-post først (eksempel under), men det er lurt å ringe en dag eller to senere for å følge opp!

Sånn får du mest mulig ut av besøket

1. Få i gang en god samtale med de du møter, feks om:

• hva skal til for at de kan opprettholde tilbudet sitt/nå ut til flere?
  • hvilke utfordringer møter de når de forsøker å drive mer bærekraftig?
  • hvilke innovasjoner/satsinger er de mest stolte av?
  • hvilken rolle spiller foreningen i lokalsamfunnet?

2. Samle innspillene du har fått og send inn via undersøkelsen i Aksjonsappen, så blir de også lest av Programkomiteen.

3. Opprett et kontaktpunkt i partiet som bedriften kan forholde seg til, for fremtidige innspill og dialog.

4. Ta bilder underveis og legg ut på din SoMe-profil med #MDGProgram, send gjerne inn fine bilder til [email protected]OBS! Pass på å få samtykke fra foreningen og de enkeltpersonene du tar bilde av, sånn at MDG kan bruke bildene.

Forslag til mail du kan sende:

“MDG ønsker deres innspill til arbeidet med vårt nye program”

Hei,

Jeg kontakter deg i forbindelse med at Miljøpartiet De Grønne i xx gjerne vil besøke deres forening/organisasjon for å lære mer om hva dere holder på med, og få innspill til vår egen politikk fra aktører som dere. (evt: Vi får også med oss politiker X som er på besøk denne dagen).

Besøket er særlig aktuelt på grunn av xx, og vi tror at det å få besøkt dere kan gi oss inspirasjon og viktige synspunkter i denne saken.

Vi lurer derfor på om det kunne være aktuelt å få til et besøk hvor vi kan få en innføring i hva dere driver med og kanskje en befaring hvis det er et særlig aktuelt sted i lokalmiljøet dere tenker vi bør møtes. Vi vil gjerne møte ledelsen og også få mulighet til å prate med vanlige frivillige og eventuelle brukere av tilbudene deres, om det er i orden. Om dere vil forberede noen konkrete innspill til politiske saker vi kan ta med oss videre politisk etter besøket, er det også helt supert.

Hører gjerne fra dere, og håper vi kan få det til.

Med vennlig hilsen xx