Vi garanterer for et godt samarbeid med Europa

Rasmus Hansson og Une Bastholm

Et bredt europeisk samarbeid har flere fordeler, og er helt avgjørende for å bekjempe klimakrisa.

Vi har svært mye til felles med våre europeiske naboland, som vi deler mye historie med. Vi vil derfor at Norge skal bli sterkere knyttet til det europeiske fellesskapet. Det er høy oppslutning om EØS-avtalen i Norge, og støtten til norsk EU-medlemskap er økende. Over tid har støtten til EØS-avtalen ligget jevnt rundt 70% av befolkningen. Vi er et parti med et globalt perspektiv, og garanterer derfor for fortsatt godt samarbeid med resten av Europa. Vi er derfor positive til EU og negative til å melde oss ut av EØS-avtalen.

God oppslutning av en grunn

Et enda tettere samarbeid er viktig for å kunne være med å forme politikken på viktige områder som klima og asyl. I tillegg gir EØS-avtalen arbeidsplasser, politisk spillerom i landbrukspolitikken og flere muligheter til alle nordmenn. Næringslivet vårt er avhengig av eksporten til EU-landene og forskningen vår er avhengig av støtteordningene vi får gjennom EØS. Avtalen gir også flere muligheter som norsk statsborger når det kommer til reiser, jobber og at du kan studere nesten hvor vi vil i Europa.

Norge må ta mer ansvar

Vi ønsker å korte ned avstanden til Brüssel, fordi de politiske prosessene som gjennomføres der er viktige for vårt demokrati og for våre lover. Løsningen på det man kaller det demokratiske underskuddet, som gjør at vi kobler oss på mye av politikken i EU uten å få stemme over den, er ikke å melde seg ut, men å delta mer.

Les mer om hva vi mener om EU-medlemskap her.