Åpent treff

Skal du samle studenter? Se egen oppskrift her!

Folkemøte / åpent møte

Et åpent møte setter fokus på et aktuelt tema som engasjerer mange, og inviterer flere i lokalsamfunnet inn for å belyse saken og gi sine innspill til partiet. Dette er ekstra viktig i en tid da tilliten til demokratiet er lav. Ikke forvent hundrevis av gjester på åpne møter, men gled dere over at hver enkeltperson som møter opp er en potensiell velger, medlem, politiker, frivillig og tillitsvalgt!

Fremgangsmåte:

1. Finn et møtepunkt som fungerer for dere: Har dere oppstartsmøte, årsmøte eller annet i kalenderen så er det lurt å sette av en time eller så til åpent møte. Da blir det mindre merarbeid.

2. Bestem dere for et tema som er relevant NÅ: En nedbyggingssak, et sykehus som skal flyttes, en sportshall som stenges, et naturområde som står i fare, en ny vei eller nytt hyttefelt - Ta utgangspunkt i noe som skjer i lokalpolitikken nå. Da vet dere folk er engasjerte.

3. Lag en tittel som folk forstår: Folk har lyst til å bidra for lokalsamfunnet, men har liten lyst til å komme på et møte som handler om MDGs interne prosesser. Ikke kall det “programprosess”, men gå rett til kjernen: “Er du for eller mot blystadbrua?”. “Bør Skagåsen bli hyttefelt eller turområde?” “Hva synes DU vi skal gjøre for å inkludere flyktninger i lokalsafunnet?”

4. Få med gode innledere: Det viktigste er at folkevalgte og tillitsvalgte MDGere lokalt må står på invitasjonen. Men inviter gjerne med noen fra partiledelsen eller en ekstern person som kan temaet godt: noen fra turfolket, næringslivet, organisasjoner lokalt. Du kan spille inn ønske om besøk til åpne møter og andre aktiviteter i vår ønskeportal

Politiske tema

Det åpne møtet må handle om tema som er relevant NÅ: En nedbyggingssak, et sykehus som skal flyttes, en sportshall som stenges, et naturområde som står i fare, en ny vei eller nytt hyttefelt - Ta utgangspunkt i noe som skjer i lokalpolitikken nå. Da vet dere folk er engasjerte. Vær tydelig på at folk er velkomne for å komme med sine innspill, problemer og visjoner. Eksempler:

• “Gullemarka: Skal den bygges ned eller bevares som naturområde? MDG inviterer til åpent møte”. Særlig relevant for turfolket. DNT, speidergrupper og så videre
  • Åpent møte med MDG: Hvordan skal vi gjøre Narviks næringsliv sirkulært” Særlig relevant for bedrifter og næringlivsfolka.
  • Åpent møte med MDG: Utenforskap eller et lokalsamfunn for alle”. Særlig relevant for fagforeninger, frivillige organisasjoner, idretten og så videre.

Tips til å få folk til å komme

• Inviter de som allerede bryr seg om saken. Alle MDG-ere skal selvfølgelig inviteres, helst personlig per telefon. Men handler det om natur så bør dere også invitere DNT, lokale naturvernere, turfolket og så videre. Handler det om næringsliv så inviterer dere bedriftene. Handler det om solidaritet så bør dere få med frivilligheten. Og så videre.
  • Lag et event på Facebook. Bruk lokallagets Facebookside til å opprette arrangementet. Da blir det tydelig hvem som er arrangør. Gjør arrangementet åpent for alle. Bruk et bilde som virker inviterende. Få alle du kjenner til å trykke “skal” eller “interessert” så raskt som mulig etter at arrangementet er opprettet. Send feks arrangementet på messenger til alle i styret og få dem til å invitere videre. Dette bidrar mye til at potensielle gjester får se arrangementet.
  • Tips “det skjer” i lokalavisa. Si fra til avisa, så får dere en notis om at eventet skjer.
  • Bruk nettverket deres. Del med alle venner og bekjente, og be dem dele videre. Har dere en ekstern innleder er det lurt å be dem dele i sine kanaler.

Her kan du lese mer om hvordan man mobiliserer godt til arrangementer

Sånn får du mest mulig ut av arrangementet

1. Fokusér på at det skal være hyggelig for eksterne deltakere og nye medlemmer, fremfor å snakke med hverandre. Deltakerne skal ha mulighet til å prate, hvis de vil. Legg opp til spørsmål og diskusjon underveis i programmet. Det er lettere for folk å ta ordet i mindre grupper.

2. Gi tydelig og lett tilgjengelig informasjon i plenum om hvordan de kan bli aktive i partiet. Legg gjerne en lapp på stolsetene (print ut denne) sammen med en løpeseddel, da kan alle som registrerer seg kontaktes av lokallaget. Vær konkrete og fortell om neste arrangement i laget som nye kan bli med på, helst innen 14 dager.  Ha en eller flere ansvarspersoner som passer på at alle som viser interesse får personlig oppfølging under selve kvelden og i etterkant.

3. Samle innspillene du har fått og send inn via undersøkelsen i Aksjonsappen, så blir de også lest av Programkomiteen.

4. Ta bilder underveis og legg ut på din SoMe-profil med #MDGProgram, send gjerne inn fine bilder til [email protected]OBS! Pass på å få samtykke fra foreningen og de enkeltpersonene du tar bilde av, sånn at du og MDG kan bruke bildene.

Langlesing for de som ønsker det: en grundig beskrivelse av hvordan man arrangerer et åpent møte.

Studentkveld

Student-arrangementer er en anledning til å engasjere og aktivisere en gruppe rundt en politisk sak som treffer dem. Her kan vi skape interesse for vår politikk og bidra til å rekruttere folk til både å stemme MDG og bli aktive i partiet!

Fremgangsmåte:

1. Tenk gjennom hvilke studiesteder det er relevant å besøke. Ta kontakt med Grønne Studenter i god tid for å finne ut om det er lokale ressurspersoner man kan samarbeide med.

2. Avklar om andre i lokallaget kan bli med på besøket. Ofte er det fint å ha med hvertfall én lokal MDGer - gjerne kandidater eller politikere. Har du lyst til å ha med deg en nasjonal politiker? Du kan spille inn ønske om besøk til studentarrangementer og andre aktiviteter i vår ønskeportal

4. Book et egnet lokale på campus eller et annet sted hvor det er naturlig/enkelt for studenter å møtes. Noen ganger må arrangementet gjøres i samarbeid med en studentforening for å få tilgang til å leie/låne lokaler. Finn et lokale som er lite nok, slik at man får en intim setting hvor det er naturlig for flere å delta i samtalen. Arrangementet kan også gjennomføres på stranda, i parken, rundt et bål osv.

5. Start markedsføringen av arrangementet: sjekk hvor studentene faktisk er, både digitalt og fysisk. Bruk flere kanaler: sosiale nettverk, plakater på oppslagstavler, Facebook-grupper eller info via studentforeninger? Her kan du lese mer om hvordan man mobiliserer godt til arrangementer

Politiske tema

Ikke ta utgangspunkt i deg selv, men velg et politisk tema som studentene er opptatt av. Gjør grundig research, snakk med målgruppa. Folk deltar ikke for å gi noe nyttig til MDG, men for å få noe tilbake:

• Tradisjonelle studentsaker som studiestøtte, mental helse, klima, fremtidens arbeidsliv, studentboliger og studieplasser er et trygt valg, men tilbys også av mange andre aktører?
  • Aktuelle saker i studentenes nærmiljøer eller andre lokale saker som skaper mye oppmerksomhet blant studenter.
  • Utdanning som en del av større samfunnsspørsmål:
    • Hvordan kan x utdanning brukes til å utgjøre en positiv forskjell?
    • Hvordan kan akademia påvirke næringslivet i x retning?
    • Hva kan mitt universitet/høyskole gjøre for å bidra til en bedre verden?
    • Hvilke prioriteringer bør politikerne gjøre innenfor høyere utdanning i årene fremover?

Sånn får du mest mulig ut av arrangementet

1. En student-kveld kan være i ulike formater, f.eks:

• panelsamtale med folk som har ulike synsvinkler på tema
  • flere korte foredrag fra ulike bidragsytere på 5-10 min

2. Gjør arrangementet lav-terskel og sosialt, det bør ikke minne om enda en forelesning. Deltakerne skal ha mulighet til å prate, hvis de vil. Legg opp til spørsmål og diskusjon underveis i programmet. Det er lettere for folk å ta ordet i mindre grupper.

3. Gi tydelig og lett tilgjengelig informasjon i plenum om hvordan de kan bli aktive i partiet. Legg gjerne en lapp på stolsetene (print ut denne) sammen med en løpeseddel, da kan alle som registrerer seg kontaktes av lokallaget. Vær konkrete og fortell om neste arrangement i laget som nye kan bli med på, helst innen 14 dager.  Ha en eller flere ansvarspersoner som passer på at alle som viser interesse får personlig oppfølging under selve kvelden og i etterkant.

4. Samle innspillene du har fått og send inn via undersøkelsen i Aksjonsappen, så blir de også lest av Programkomiteen.

5. Ta bilder underveis og legg ut på din SoMe-profil, send gjerne inn fine bilder til [email protected]OBS! Pass på å få samtykke fra foreningen og de enkeltpersonene du tar bilde av, sånn at du og MDG kan bruke bildene.