En ny samfunnskontrakt for en ny tid

Vedtatt av Miljøpartiet De Grønnes landsstyre 17.06.2023

MDG vil:

• sikre at mulighetene i AI bidrar til å utvikle samfunnet videre  til å bli mer inkluderende, og sikre velferd, verdiskaping og bærekraft. Det forutsetter at samfunnet og politikken er forberedt på endringene som kommer.
  • starte flere prøveprosjekter med redusert arbeidstid. Utstrakt bruk av AI kan føre til økt effektivitet i arbeidsstyrken og kan muliggjøre mer fritid til samme lønn.  Vi må allerede nå hente inn kunnskap og erfaringer for å kunne dele på jobbene i fremtiden.
  • starte arbeidet for å få en framtidig universell borgerlønn. Det vil gi enkeltpersoner større frihet til å skape egne og nye arbeidsplasser og bidra med andre former for deltagelse. Det trengs dersom AI fører til store endringer på arbeidsmarkedet. Vi vil iverksette forsøksordninger allerede nå.
  • stimulere til etablering av medarbeidereide bedrifter. Medarbeidereide bedrifter er en organisasjonsform som i større grad vil kunne ta vare på hensynene om større deling av arbeid og større grad av frihet til å jobbe mer fleksible dager. Det antas også at denne eierformen kan bidra til at ulikheten i samfunnet ikke øker i en tid med store endringer i arbeidsmarkedet.
  • vurdere utformingen av skattesystemet for å sikre at deler av den store effektiviseringsgevinsten knyttet til AI bidrar til å finansiere noen av de store reformene som kan følge en utstrakt automatisering av arbeidsoppgavene.
  • Endre skattesystemet slik at skatt på lønnsarbeid ikke bidrar ytterligere til at mennesker blir overflødige, f.eks i bransjer der arbeid gjort av kunstig intelligens er et alternativ som er lavere beskattet.