Miljøpartiet De Grønne vil vinne tilbake tapt natur

– Dette er historisk offensiv miljøpolitikk, jubler forslagsstiller og stortingsrepresentant Per Espen Stoknes.

Lørdag ble det klart – De Grønne vil ikke bare bevare, men også fornye naturen.

– Artene vi deler kloden med dør nå ut i et tempo som er opp til tusen ganger høyere enn i den naturlige evolusjonen. Derfor må det åpnes en ny front i kampen for naturen, slår stortingsrepresentant Per Espen Stoknes fast.

I følge WWFs «Living Planet Report» vil to tredeler av dyrene og fiskene som fantes i 1970, være borte i 2020. I Norge er tusenvis av arter klassifisert som truet eller sårbare.

– Derfor må vi nå vi kjempe for fornyelse av naturen. En villere og mer intakt natur har verdi i seg selv fordi det gir arter, bestander økosystemer rom til å blomstre. Samtidig er det grundig dokumentert at storskala naturfornyelse er en forutsetning for å ta vare på økosystemene som igjen er forutsetningen for vår sivilisasjon, poengterer Stoknes.

Stoknes viser til at Norge er forpliktet seg til målsettinger for biologisk mangfold, hvor målet er at tapet av arter skal stanses innen 2020. 15 prosent av forringede norske økosystemer skal restaureres innen 2020.

– Jeg husker en gang jeg lå langt ute i naturen for meg selv, og så en ørn kretse over meg. Det var et unikt minne for livet. Jeg tror vi alle har slike minner fra dyremøter. Nå må vi bli flinkere på å se at de også har viktige funksjoner i økosystemene, som vi er avhengige av.

Dette mener Stoknes kan gjøres for eksempel gjennom å totalforby jakt i nasjonalparker, også på rovdyr.

– Det burde i utgangspunktet være en ekstremt høy terskel for å gripe inn i nasjonalparkene. Derfor vil vi sikre at nasjonalparkene våre også har dyr og rovdyr vi i Norge er så stolte av, som elg og ulv.

Miljøpartiet De Grønne ønsker å:

• Jobbe for at det lages en plan for storskala restaurering av villere natur, intakte økosystemer og større opplevelsesmuligheter i norsk natur.
  • Jobbe for å gjøre bymarkene rundt de store byene i Norge til internasjonale pionerområder for restaurering av en rikere, villere og mer intakt natur med større opplevelsesverdier.
  • Etablere en eller flere norske nasjonalparker med totalforbud mot jakt, inkludert jakt på rovdyr