Miljøpartiet De Grønne fosser videre

I høst kan 90 prosent av befolkningen stemme på en grønn politiker.

– Dette er helt fantastisk! Aldri har flere kunnet stemme De Grønne i sin egen kommune i et lokalvalg! I 2011 kunne 52 prosent stemme på oss, i 2015 kunne 87 prosent gjør det. I høst kan hele 90 prosent gjøre det samme, sier Arild Hermstad, nasjonal talsperson i Miljøpartiet De Grønne.

– Vi fortsetter å fosse fremover: etter jul har vi hatt en historisk medlemsvekst, og på meningsmåling etter meningsmåling går vi stadig fremover på bekostning av oljefyrte partier. Hele 70% av befolkningen sier de vil gjøre endringer i hverdagen for å bremse klimaendringene. Da må de kunne gi stemmen sin til politikere som vil gjøre det enklere og billigere å leve miljøvennlig, fortsetter talspersonen.

Nå gleder partiet seg til valgkamp.

– Nå skal vi vinne valget. Det feier en grønn vind gjennom landet. Når de unge skolestreikerne tar til gatene for å gi beskjed om at det haster med nye løsninger, må vi politikere lytte. Dette er 40 000 unge som med rette er dypt bekymret for sin egen framtid og som krever handling i klimapolitikken. Nå er det vår oppgave å vise dem og alle andre, at vår politikk er den beste - for mennesker og miljø.

– Folk ønsker seg nye løsninger, og overalt hvor De Grønne stiller til valg skal vi kjempe for mennesker og miljø. For et hav uten plast, for ren luft, for trygge skoleveier og for kommuner med null klimautslipp. Vi skal gi håp til alle de som nå sviktes av tafatte og idéløse politikere.

Her finner du oversikt over alle kommunene Miljøpartiet De Grønne stiller liste i.

Fakta:

MDG stiller liste i 176 kommuner

• alle fylkestingslistene (10, Oslo regnes som kommune)
  • 15 bydelslister i Oslo

201 totalt