De Grønne vil styrke kulturlivet med en halv milliard kroner

Miljøpartiet De Grønnes alternative statsbudsjett styrker kulturlivet kraftig. Vi vil blant annet etablere 100 nye kunstnerstipender.

- Vi er Kulturpartiet De Grønne. Derfor satser vi stort på kunst og kultur i vårt alternative statsbudsjett, sier Ståle Sørensen, kulturpolitisk talsperson i De Grønne.

I en grønn økonomi har kultur en stor og viktig plass. De Grønne vil senke skatten på kulturopplevelser som kino, museer og idrettsarrangementer, og på overnattinger og kollektivtransport, så det blir billigere å oppleve kultur og reise i Norge. Samtidig vil vi øke skatten på materielt forbruk. Hadde alle i verden hatt samme materielle forbruk som oss, ville vi ha trengt fire jordkloder, i stedet for én.

– Kultur, kunst og opplevelser vil bli ennå viktige hvis vi klarer å redusere det materielle forbruket til et bærekraftig nivå. Kultur er en vekstbransje for oss, og det er viktig at staten legger et godt grunnlag for kvalitetsøkning, bredde og bedre økonomiske vilkår for dem som produserer kunst og kultur, forteller Sørensen.

I det alternative statsbudsjettet legger De Grønne frem forslag om 100 nye kunstnerstipend i tillegg til 20 millioner kroner for langvarige stipend. Dette vil danne grunnlaget for at flere kunstnere kan skape kunst til glede for enda flere mennesker.

– Vi løfter også mangfoldet, folkebibliotekene og kunstnerøkonomien – ikke bare noen enkelte tunge institusjoner, sier Sørensen.

Her er noen høydepunkter fra De Grønnes kulturbudsjett:

• 150 millioner brukes for å øke momskompensasjonen til frivillige organisasjoner. Gjennom denne ordningen får mer enn 23.000 lokale lag og foreninger over hele landet kompensert sine momsutgifter. Ordningen treffer bredt og er ubyråkratisk.
  • 50 millioner kroner går til en ny ordning med utlån og billig utleie av øvingslokaler i kommunene. Kommuner som får til vekselbruk mellom det lokale og det profesjonelle kulturlivet i kulturhusene premieres gjennom denne ordningen.
  • 15 millioner kroner brukes på å styrke kvaliteten i kunst- og kulturundervisning i grunnskolen.
  • 27 millioner brukes til å dekke 100 nye hjemler for arbeidsstipend. Stipendet gir kunstnere mulighet til å videreutvikle kunsten og ha kunstnerisk aktivitet som hovedvirke. I tillegg bevilger De Grønne 20 millioner kroner til langvarige kunstnerstipender.
  • 20 millioner kroner til belønningsordning som premierer institusjoner som lager kunstprosjekter i samarbeid med det frie kunstfeltet.
  • 20 millioner kroner ekstra til vederlagsordninger som sikrer at kunstnere får betalt for utstillinger og kunstprosjekter. Dagens prøveordning gjøres permanent.
  • 25 millioner kroner ekstra til en ny ordning for kunstnerisk utsmykning langs samferdselsårer. I tillegg styrkes ordningen «Kunst i offentlige rom» med 10 millioner kroner.
  • 7 millioner kroner brukes på å etablere en ny basisfinansieringsordning for det visuelle kunstfeltet.
  • Støtten til Norsk Kulturfond økes med 83 millioner kroner. Denne støtten går blant annet til musikere, scenekunstformål og det visuelle kunstfeltet.

De Grønne styrker til sammen kulturbudsjettet med nesten 600 millioner kroner.

Les mer om De Grønnes kultursatsninger, og resten av det alternative statsbudsjettet her!

Vil du vite mer?

Innstillinger