Kvinner i politikken

Veibeskrivelser i Google Maps

Når

11.01.2023 KL.20:00

I Norge i 2023 er det fortsatt sånn at vi trenger flere kvinner i politikken. Samtidig blir vi stadig møtt med utfordringer som at det offentlige ordskiftet er tøffere for kvinner, at kvinner utsettes for hersketeknikker i kommunestyremøtene eller at det kan være vanskelig å få timene til å gå opp om man er mor til små barn. Men hvordan er det egentlig å være kvinne og politiker?

Vi inviterer damer i alle aldre og livssituasjoner til en åpen samtale med tema "kvinner i politikken" og oppfordrer særlig deg som vurderer å stå på valgliste i år til å komme.

Del 1: Katrine Nødvtedt i samtale med Jennifer McConachie, Marte Rostvåg Ulltveit-Moe og Lan Marie Berg
Del 2: Ordet er fritt – Spørsmål og refleksjoner fra deltagerne

Møtet er digitalt på Zoom. Lenke vil bli sendt automatisk til alle påmeldte.

Om innlederne:

Katrine Nødtvedt (32) er folkevalgt i Bergen og var inntil nylig byråd for kultur og mangfold. Hun er også leder for Grønt kvinnenettverk og kultur- og likestillingspolitisk talsperson i MDG.

Jennifer McConachie (50) har representert De Grønne i kommunestyret i Horten siden 2015. Hun er mor til to og har jobbet for kvinners rettigheter og mulighet til å engasjere seg siden hun var i tenårene.

Marte Rostvåg Ulltveit-Moe (48) har representert De Grønne i Kristiansand bystyre siden 2015. Hun er datter av en die-hard syttitallsfeminist og har lang erfaring med å takle ymse gubber i kommunestyret.

Lan Marie Berg (35) er småbarnsmor, nestleder i MDG og parlamentarisk leder for vår gruppe på Stortinget. Hun var samferdsels- og miljøbyråd i Oslo fra 2015 til 2021.