Sånn skal MDG kutte utslipp innen 2035

– Kommunene kan bli Norges klimahelter, sier partileder i MDG, Arild Hermstad. Han og tusenvis av andre MDG-politikere står klare til å jobbe på spreng for å få ned utslippene og skape håp om en bedre fremtid.

– Det er snart bare Støre igjen i hele landet som tror at regjeringen er på vei til å nå klimamålene. Men kommunene kan bli Norges klimahelter, sier partileder i MDG, Arild Hermstad. Han er også byråd for byutvikling i Oslo.

Han mener det er fullt mulig å komme til null utslipp i 2035, og at mange av kuttene må tas av kommunene.

– Problemet er at regjeringen en bremsekloss. I stedet for å stå i veien, må Støre slippe kommunene frem og gi lokalpolitikerne myndighet til å gjøre det som må til, sier Hermstad, og legger til:

– Støre må enten vise lederskap i klimakampen eller flytte seg.

MDGs fem krav til regjeringen:

1. Gi kommunene frihet til å innføre nullutslippsoner, slik Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger, Bærum, Kristiansand, Drammen og Tromsø ønsker.
  2. Gi kommunene rett til å kreve fossilfrie anleggsplasser.
  3. Gi kommunene mulighet til å si nei til klimaverstingene motorvei og cruise.
  4. Gi kommunene anledning til å pålegge offentlige og private aktører at det kan innføres parkeringsavgifter på deres eiendommer.
  5. Gi kommunene en utslippsplan, så de vet hvor mye de må kutte for å innfri sine forpliktelser under Paris-avtalen.

– I Ås kommune står utslippene fra byggesektoren samt motorveiene E18 og E6, for størsteparten av utslippene. Regjeringen bør sette en sluttdato for fossile kjøretøy på motorveiene slik at de blir utslippsfrie, sier Martin Løken i MDG.

Han er enig i at regjeringen er en brems i arbeidet med å kutte utslipp.

– I Ås skulle vi gjerne hatt anledning til å kreve fossilfrie anleggsplasser, men da må regjeringen tilpasse lovverket, sier Løken.

MDGs ordførerkandidat har skjegg og en moderne sveis, og her står han i en hage og smiler til kameraet i sin blå skjorte med et slags blomstermotiv.

– Byene må få gjennomføre klimapolitikk

I Bergen er MDGs Thor Haakon Bakke også frustrert over regjeringen.

Gang på gang går byene i front med oppfinnsomme løsninger på vår tids viktigste utfordringer, og gang på gang sables kreativiteten ned av en regjering med norgesrekord i vond vilje.

Globalt står byer for hele 70 prosent av utslippene, og det haster å finne løsninger som kan adapteres i byer over hele verden. Bakke nevner effektive klimatiltak som nullutslippssoner, lavere fartsgrenser og fossilfrie byggeplasser.

– Når ikke engang regjeringen selv har troen på at deres klimapolitikk får oss i mål, må byene få lov til å gå foran lokalt. Regjeringen må slutte å tvinge på oss dyre og forurensende motorveier vi ikke vil ha, og heller bla opp lommeboken for billigere kollektiv, bybane til Åsane og karbonfangst og -lagring, sier Bakke.

Les også: 55 klimahandlinger som virker

Regjeringen må gjøre det miljøvennlige billig

Oslo MDGs Sirin Stav minner om at mye klimapolitikk også er sosial politikk.

– I en tid hvor alt bortsett fra bussbillettene i Oslo blir dyrere, trenger vi mindre statlige avgifter på kollektivreiser, vegetarmat, reparasjon og brukthandel.

Hun mener byene står i førstelinja for klima- og naturkrisa.

– I mange år gjorde Erna Solberg sitt for å spenne bein for storbyenes klimaarbeid. Min appell til Støre: La oss hjelpe dere å kutte mer utslipp. Sammen kan vi skape håp gjennom handling og gjøre byene våre bedre å bo i.

Hun peker også på at regjeringen stopper andre tiltak for miljø og sikkerhet, som muligheten til å innføre 20-sone

Thor Haakon Bakke, Sirin Stav og Line Fjørstad står sammen i et lite skogholt, en vårdag i 2023.Klare til å kutte utslipp: MDGs toppolitikere i storbyene Bergen, Oslo og Trondheim ber Støre slutte å være en klimabrems.

God klimapolitikk gir bedre byer

– Her i Trondheim har vi kunnskapen vi trenger for en bedre verden på NTNU, og denne vil vi få omsatt i mer handling, sier MDGs Line Fjørstad.

Hun vil satse stort på moderne byutvikling med fokus på å øke biodiversiteten der man kan, og gjøre sykkel- og kollektivtilbudet mye bedre.

Hun vil også gi alle elever et gratis, bærekraftig skolemåltid med mest mulig lokal mat.

– Det er mye som må skje de neste fire årene om vi skal nå de ambisiøse målene vi har satt oss om å gå foran. Foreløpig ligger vi langt bak i Europa. I Trondheim har vi kommet i gang med det som er enkelt, men nå må vi bli enige om å prioritere tiltak som monner.

Hun mener det offentlige henger bak næringslivet på veldig mange områder.

– Vi må gire opp noen hakk i Trondheim og regjeringen må støtte oss med det vi trenger.

Vil du vite mer?

Innstillinger