Hvorfor har jeg blitt kontaktet i valgkampen?

MDG har i løpet av valgkampen kontaktet potensielle velgere rundt i landet via telefon, SMS og postleveranser. Vi forstår at noen reagerer på dette hvis de ikke har et forhold til partiet fra før, så vi har derfor samlet litt informasjon på denne siden.

Hvis du ikke finner svar på spørsmålene dine kan du kontakte MDG sitt personvernombud ved å sende en e-post til [email protected].

Hvorfor har jeg fått post fra MDG?

MDG har levert postkort i mange områder rundt omkring i landet. Vi velger ut områder hvor vi gjør det ekstra godt ved valg for å øke sjansene for at de som får kortene synes det er interessant. I tillegg prøver vi å gjøre innholdet relevant for flere enn de som støtter oss. Det vi deler ut er også produsert på miljøvennlig vis, knyttet til sosial bærekraft og kan resirkuleres.

Politisk materiell er ikke underlagt samme lover og regler som annen reklame, som er grunnen til at man kan motta dette selv om man har merket postkassen med at man ikke ønsker uadressert reklame. Du kan lese mer om materiell fra politiske partier på Forbrukertilsynet sine nettsider.

Hvorfor har jeg fått SMS fra MDG?

MDG sender under valgkampen ut SMS-er til flere distrikter i Norge, hvor den største andelen av mottakere er unge og førstegangsvelgere. Formålet med utsendingene er å oppfordre unge til å benytte stemmeretten, og vurdere MDG når de gjør det. Behandlingsgrunnlaget for denne behandlingen er behandlingsgrunnlaget 6(1)(f) - Berettiget interesse fra personopplysningsloven (GDPR).

For disse SMS-ene har vi en avtale med Eurobate, som koordinerer denne SMS-kampanjen på vegne av MDG. Eurobate får numrene fra Iper, som har tilgang til en rekke databaser med offentlig tilgjengelige telefonnummer og informasjon. I tillegg til telefonnummeret som SMS-ene blir sendt til blir det gjort et utvalg for hvem som skal få SMS-en. Dette ble gjort basert på alder og bosted (for Oslo basert på postnummer og i resten av Norge basert på distrikt).

MDG leier disse opplysningene fra Iper for en gangs bruk innen 30 dager og partiet lagret ikke disse opplysningene i noen av våre egne systemer. Etter at Eurobate har sendt ut SMS-ene på vegne av MDG skal Eurobate avslutte lagring og behandlingen av personopplysningene på vegne av MDG. MDG har ikke direkte tilgang til opplysningene for utsendingen og har ikke delt disse opplysningene med noen andre enn databahendlerne Eurobate og Iper. Iper som står for listene med opplysninger har egne rutiner for sine behandlinger hvor de selv er behandlingsansvarlige.

Hvis du ønsker å få stoppet slike SMS-er i fremtiden må du sende en e-post* til [email protected]. De vil da registrere og behandle forespørselen din, slik at du ikke kontaktes av MDG eller andre som bruker offentlig tilgjengelige telefonnummer og informasjon ved en annen anledning.

*OBS! E-posten til Iper må inneholde opplysninger som identifiserer klager entydig slik at du blir slettet i fremtiden. Hvis du ønsker å reservere deg mot mer enn kontakt fra politiske partier burde dette spesifiseres.

Hvorfor har jeg blitt ringt av MDG?

MDG gjennomfører under valgkampen telefonintervjuer som et supplement til husbesøk siden korona-situasjonen ikke lar oss gjennomføre husbesøk i like stor grad som vi ønsker. Vi ringer derfor personer i aldersgruppen 18 – 30 år som er bosatt i roder hvor vi har høy oppslutning. Svarene som registreres under telefonsamtalen lagres anonymt. Formålet med å ringe er å finne ut hva potensielle velgere er opptatt av, la dem gi innspill til MDG sin politikk og svare på eventuelle spørsmål de som blir ringt kan ha om MDG sin politikk. Behandlingsgrunnlaget for denne behandlingen er behandlingsgrunnlaget 6(1)(f) - Berettiget interesse fra personopplysningsloven (GDPR).

For å gjennomføre telefonintervju bruker vi et system som heter Nextcom, som er separert fra systemene vi bruker for å behandle personopplysninger for medlemmer eller støttespillere. Numrene leveres fra selskapet Iper, som har tilgang til en rekke databaser med offentlig tilgjengelige telefonnummer og informasjon. I tillegg til telefonnummeret som SMS-ene blir sendt til blir det gjort et utvalg for hvem som skal få SMS-en. Dette ble gjort basert på alder og bosted (for Oslo basert på postnummer og i resten av Norge basert på distrikt). Lister fra Iper leies for en gangs bruk innen 30 dager, og numrene slettes fortløpende eller senest en måned etter valgdagen 2021.

Hvis du ønsker å få stoppet at du blir ringt i fremtiden må du sende en e-post* til [email protected]. De vil da registrere og behandle forespørselen din, slik at du ikke kontaktes av MDG eller andre som bruker offentlig tilgjengelige telefonnummer og informasjon ved en annen anledning.

Dine rettigheter

Dersom du har spørsmål om hvordan vi behandler dine personopplysninger kan du sende en e-post til MDG sitt personvernvernombud  [email protected]. Du har krav på at vi innfrir dine rettigheter uten unødige opphold og senest innen 30 dager.

Rett til innsyn
Du har rett til innsyn på om vi behandler opplysninger om deg, og dersom dette er tilfellet har du rett til innsyn i hvilke opplysninger vi behandler og hvordan vi behandler dem.

Du kan lese mer om retten til innsyn på Datatilsynet sine sider.

Rett til retting
Du har rett til at vi retter feil i opplysninger vi har om deg.

Du kan lese mer om retten til retting på Datatilsynet sine sider.

Rett til sletting (rett til å bli glemt)
I visse situasjoner kan du kreve at vi sletter opplysninger vi har lagret om deg.

Du kan lese mer om når du har rett til sletting på Datatilsynet sine sider.

Rett til begrensing
I noen situasjoner har du rett til å be oss om å begrense behandlingen av personopplysninger om deg.

Du kan lese mer om når du har rett til å be om begrenset behandling på Datatilsynet side sider.

Rett til dataportabilitet
Du har retten til å få utlevert opplysningene vi har om deg og gjenbruke disse hos andre systemer og tjenester. Denne retten gjelder kun hvis opplysningene er samlet inn basert på samtykke eller kontrakt.

Du kan lese mer om retten til dataportabilitet på Datatilsynet sine sider.

Rett til å klage
Dersom du mener at vi ikke overholder reglene i personopplysningsloven har du rett til å klage. Du kan ta kontakt med oss ved å sende en e-post til personverndg.no. Du kan også klage til tilsynsmyndigheten, som er Datatilsynet.