Føringer for GrønNTP 2024

Landsstyret har vedtatt noen overordnede rammer for MDGs alternative nasjonale transportplan, som kommer senere i år.

• MDG skal ikke foreslå mer pengebruk enn regjeringen gjør i sitt forslag i NTP.
  • MDG vil prioritere de store jernbanemidlene til forbedringstiltak, nedkorting av reisetid, flere avganger, bedre punktlighet og vedlikehold. Helt nye sammenhengende traseer mellom de største byene og til utlandet prioriteres der det kan ha en positiv totaleffekt for klima, natur, liv og helse.
  • MDG ber om at det gjennomføres en ny utredning av NNB som adresserer de manglene som er påpekt av blant andre Norsk Bane, både med tanke på klima og miljø, urfolks rettigheter og totalberedskap og sikkerhet.
  • Vedlikeholde dagens baner bedre og sørge for gode overganger til de nye.
  • MDG går imot alle kapasitetsøkende veiprosjekter. Andre veiprosjekter som er begrunnet i trafikksikkerhet er vi positive til, og vil vurdere i hvert enkelttilfelle.