Bli med på å forme ideologien vår!

event-header_(2).png

Grønn nytenking trengs mer enn noen gang! Grønn ideologi har sitt utspring i en internasjonal bevegelse. Den vokste fram fra miljøbevegelse, kvinnebevegelse, fredsbevegelse og borgerrettsbevegelser. Vår visjon er et medmenneskelig samfunn i økologisk balanse.

På landsmøtet i 2023 skal vi revidere prinsipprogrammet. Det beskriver vår ideologi og prinsippene vi bygger politikken på. Vi trenger dine innspill. Vi har høring på det gjeldende prinsipprogrammet fram til 1. november. Vi oppfordrer alle til å hive seg inn i debatten om hvordan vi beskriver vår ideologi. Skriv til avisen, start diskusjoner i lokal- og fylkeslag og bruk sosiale medier. Vi gleder oss til å male bilde av det gode, grønne samfunnet sammen!

Les mer om hvordan du kan sende innspill til prinsipprogrammet lenger ned.

Arrangementer om grønn ideologi:

I forbindelse med arbeidet med nytt prinsipprogram lager komiteen med Ingrid Liland i spissen en rekke treffpunkt for fordypelse og gode samtaler om hva det grønne prosjektet egentlig handler om. I de fleste tilfeller vil det være mulig å delta digitalt fra alle landets romslige utkanter og mer tettbodde strøk.

14. desember kl. 19:30 - Grønt dypdykk om Fred

Påmelding her!

15. desember blir det samtale med Eva Joly om makt.

Mer informasjon kommer.

Tidligere arrangementer:

Digitalt foredrag med Svein Hammer: 9 shades of green

Svein Hammer er forsker og tidligere MDG-politiker, som i høst gav ut sin tredje bok om grønn politikk, ideologi og systemkritikk – med tittelen «Grønt manifest». I boka beskrives ulike måter å tenke grønt på. Svein inntar en posisjon, og viser hvordan vi bør tenke for å bygge et samfunn basert på nye verdier og prinsipper.

Hva slags styringskunst kreves for å oppnå gode liv innenfor naturens tålegrenser? Hva betyr det at regjeringspartiene også sier at “klima og natur skal være rammen for all politikk”, og hvordan skiller det seg fra det MDG står for? Og trengs det egentlig en grønn ideologi for å bygge et bærekraftig samfunn? Vi er så takknemlige for at Hammer delte sine tanker om dette.

Paneldiskusjon: Demokrati, menneskerettigheter og flyktninger

Pandemien og krigen i Ukraina har igjen vist at Norge er tett knyttet til resten av verden. Internasjonal solidaritet er en pilar for grønn ideologi, fordi nasjonale hendelser får globale konsekvenser - og omvendt. Situasjonen i verden har endret seg mye de siste årene, og det trengs nytenkende og langsiktig politikk. Hvordan ser situasjonen for demokrati, menneskerettigheter (MR) og flyktninger i verden ut nå? Hva kan vi si om utviklingen frem mot 2050? Hva kan vi i Norge og andre land gjøre for å bedre forholdene slik at flest mulig får så gode liv som mulig?

Internasjonalt utvalg i Vestland MDG og prinsipprogramkomiteen inviterte til en panelsamtale ledet av Arild Hermstad.

• Sarah Tobin, forskningsleder Chr. Michelsen Institutt (CMI). Antropolog med fokus på Islam, økonomisk antropologi og migrasjon i Midtøsten og Øst-Afrika.
  • Jostein Kobbeltvedt, daglig leder i Raftostiftelsen er statsviter (LSE). Han har lang erfaring med int. MR-arbeid, bl.a. som rådgiver og lederstillinger i Kirkens Nødhjelp.
  • Bjarte Bjørsvik, leder int. utvalg Vestland MDG. Siv.øk. (NHH) og Midtøsten historiker som har arbeidet i FN, med MR, flyktninger, fred og skriver om konflikter i Midtøsten.

Send innspill til prinsipprogrammet vårt:

Du kan sende innspill til prinsipprogrammet på to måter:

1. program.mdg.no kan du kommentere og stemme opp/ned på hver setning i det gjeldende programmet.
  2. I innspillsskjemaet kan du sende innspill på ett eller flere kapitler som helhet, eller svare generelt

Les gjeldende prinsipprogram her.

Vi planlegger enda flere muligheter til å lære om og diskutere grønn ideologi!