Gi barna leken tilbake

Vedtatt av Miljøpartiet De Grønnes landsstyre 17.06.2023

MDG vil:

• Utsette skolestart til det året barn fyller 7 år, og gjøre en gjennomgang av det såkalte “11. skoleåret” som er innført gjennom tilleggsoppgaver i skolen de siste 20 årene, slik at lærerne får tid til elevene og til å samarbeide om god og variert praksis.
  • Sørge for at lærere får nødvendig kompetanse og tilgang til ressurser som støtter lekbasert læring gjennom opplæring, workshops og tilstrekkelig tid og ressurser til planlegging og gjennomføring av lekaktiviteter.
  • Krav om at lærerutdanningen inkluderer opplæring i lekbasert læring, slik at kommende lærere er godt forberedt på å implementere det i praksis.
  • Sørge for at skolen og lærere har ressurser til å gi barna en hovedsakelig skjermfri 1.-4. klasse, uten personlige nettbrett/pc og hjemsending av nettbrett/pc. Samtidig må også digitale verktøy være tilgjengelig og oppdaterte for lærerne når de ser pedagogisk nytte av det.
  • Vi må gi lærerne tillit til å gjøre gode pedagogiske valg, og sikre etter- og videreutdanning innen profesjonsfaglig digital kompetanse.
  • Vi ønsker en helhetlig gjennomgang av skjermbruk i skolen, som gir et grundig kunnskapsgrunnlag for hva som er velegnet skjermbruk i undervisning. Vi ønsker i tillegg å gi elevene tilgang på fysiske skolebøker, ved at udir/staten sikrer en engangsstønad for at kommunene skal finansiere skolebøker.
  • Prioritere ressurser til fysiske lærebøker, utstyrsparker, skolebiblioteker, verksteder, utearealer, skolehager og annet som gir rom for praktiske og varierte læringsstiler i hele grunnskolen. Det må også finnes lærere og andre voksenpersoner nok til å kunne ha god og variert praksis.
  • Sørge for at alle foreldre får veiledning i skjermadferd for foreldre og barn som en del av oppfølgingen fra helsestasjon, og at skjermbruk er tema i foreldre-hjem-samarbeidet i hele grunnopplæringen
  • Innføre et nasjonalt aktivitetskort som et digitalt aktivitets- og fritidskort for alle barn og unge mellom 6 og 18 år