Meld deg på

Hva gjør egentlig fylkeskommunen og fylkestingsgruppen i Viken?

Hvor

zoom

Når

11.10.2022 KL.18:00

Lurer du på hva fylkeskommunen egentlig har ansvar for, og hvordan fylkestingsgruppen arbeider med grønn politikk på regionalt nivå? Da kan dette seminaret være interessant for deg. Vi kommer også inn på litt av arbeidsdelingen mellom hva kommuner gjør, og hva som er fylkeskommunens ansvar – og litt om hvordan dette atskiller seg fra Statsforvalter, som før het fylkesmannen.

Fylkeskommunen har et tungt ansvar for samferdsel inkl kollektivtrafikk, men også videregående skoler, tannleger og næringsutvikling og mye annet.

Fylkeskommunen behandler også planer og mange av kommunenes vedtak, og kommer med veiledning, innspill og tidvis innsigelser til dette. Fylkeskommunen er generelt en viktig aktør for regional samfunnsutvikling. Vi ser dermed litt på noen av de regionale planene vi har i dag, og litt av det som er under arbeid. Viken har vedtatt en regional planstrategi som skal legge grunnlaget for de kommende regionale planene i Akershus, Østfold og Buskerud.

Øyvind Solum er nå mot slutten av sin tredje kommunestyreperiode på Nesodden, hvor han mesteparten av tiden har vært gruppeleder, og også sittet i en rekke av de aktuelle utvalgene og rollene i et kommunestyre. Han var tidligere leder i Nesodden MDG i ca 10 år. Han er også nestleder i Viken MDG og landsstyremedlem, og har tidligere også vært leder for Akershus MDG. Mesteparten av tiden bruker han likevel som fylkestingsrepresentant i Viken, hvor han også er nestleder i komite for finans, administrasjon og klima, i tillegg til at han har en del andre verv og oppgaver. Han var også en periode fylkesråd for plan og folkehelse i Viken fylkeskommune.

Kristin Antun er nå mot slutten av sin andre periode i kommunestyret i Nannestad og fylkestinget i Akershus/Viken. Hun har sittet i hovedutvalg/komite for utdanning og kompetanse i fylket mesteparten av tiden siden 2015, og er nå gruppeleder for fylkestingsgruppen i Viken. Kristin sitter også for andre gang i sentralstyret, og har tidligere sittet i styret for Grønt kvinnenettverk, fylkesstyret i Akershus og Viken og i Nannestad MDG.