Meld deg på

Formøte om oljepolitikk før landsmøtet

Hvor

Zoom - påmeldte får tilsendt lenke

Andreas Breivik Ormevik

Når

24.04.2024 KL.19:00

Hør mer om utfasing av olje før vi skal diskutere det på Landsmøtet! Meld deg på her, og så tilsendt lenke på epost når det nærmer seg.

Det er mye som tyder på at oljepolitikk vil bli en viktig sak som vil prege valgkampen for stortingsvalget til neste år, og mye har skjedd den siste tiden som gjør debatten mer aktuell enn noen gang: Klimautvalget 2050 kom med sin rapport i oktober i fjor hvor de ber om at «det utarbeides en strategi for sluttfasen av norsk petroleumsvirksomhet, og at denne legges frem for Stortinget så raskt som mulig».

En slik strategi støttes av flere statsforvaltere og fra kommentatorplass i både Stavanger Aftenblad og Bergens Tidende, og i MDG er arbeidet med en slik strategi allerede i full gang! En arbeidsgruppe bestående av folk i partiet med ulik bakgrunn og lang erfaring fra oljenæringen har gjennom våren utarbeidet en nedtrappingsplan for norsk sokkel som peker ut en kurs for omstilling av norsk næringsliv, slik at vi tar aktive grep for å bygge opp ny og grønn verdiskapning heller enn å fortsette med autopiloten på mot en markedsstyrt krasjlanding.

På dette møtet kommer Andreas Ormevik som har ledet arbeidsgruppen og Marius Heide som sitter i programkomiteen og har utarbeidet tallgrunnlaget for planen, for å presentere arbeidet som er gjort og hvordan dette henger sammen med saken som skal behandles på Landsmøtet. Viktige spørsmål som vil bli belyst er blant annet:

• Hvordan skal veien frem mot en fremtid uten produksjon av olje og gass fra norsk sokkel se ut?
  • Hvilke felt bør stenge ned først – og sist? Når skal det skje?
  • Hva blir effekten på norsk produksjon og eksportinntektene?
  • Hvor raskt kan utslippene fra norsk sokkel kuttes, og trengs det mer kraft fra land?
  • Hvordan skal avvikling og opprydning på sokkelen foregå? Hvem betaler, og hva vil det koste?

Det legges opp til ca. 30 minutter presentasjon etterfulgt av ca. 30 minutter til spørsmål.

Lenke til zoommøtet finner du her.