Bærekraftig Cruiseturisme

Cruiseturismen er i dag en av de reiselivsformene som slipper ut mest klimagasser og bidrar til mest lokal forurensing. Dette betyr ikke at vi vil forby hurtigruta eller utenlandsfergene.

Vi vil:

• Avvikle den fossilbaserte cruisetrafikken i Norge innen 2025.

• At norske havner skal stille krav om landstrøm for alle anløp innen 2024.

En ren cruisenæring

Cruiseturismen slik den foregår i dag er basert på at turister reiser med fly til der cruiset starter, for så å reise med fly hjem igjen når de kommer frem. Det sier seg selv at skip som drasser med seg hele kinosaler, kasinoer og kjøpesentere ender opp med å slippe ut enorme mengder klimagasser. Samtidig bidrar de enormt til lokalforurensingen, om det er i bysentrum eller i våre mange naturperler på bekostning av folk og natur. Så langt har det skjedd lite endring fra næringens side, og det som skjer går alt for sakte. Derfor krever vi at all cruisetrafikk skal være fossilfritt innen 2025, og alle anløp skal ha landstrøm året før. Dermed vil vi fortsatt åpne opp for skip som går på for eksempel hydrogen, strøm eller biodrivstoff.

Et bærekraftig reiseliv tar vare på både klima og lokalmiljøet, og da må en såpass stor næring være en del av løsningen.

Motta vårt
nyhetsbrev