10 klimatiltak Støre må innføre hvis han mener alvor

Med dagens klimapolitikk har vi ikke sjans til å nå klimamålet for 2030. Løsningene finnes, men de er ikke verdt noe før politikerne handler.

Halvparten av unge bekymrer seg for at deres generasjon får det dårligere enn foreldrene deres, og kun én av fire unge tror at politikerne vil klare å løse klimakrisen, sier stortingsrepresentant Lan Marie Nguyen Berg.

– Regjeringen vet nok om hva de trenger å gjøre. De trenger ikke vente på nye klimameldinger og utredninger. De må i hvert fall slutte med det som ØKER utslippene, som nye oljefelt.

Fagfolk tror heller ikke Norge klarer å kutte 55 % av klimagassutslippene innen 2030, slik målet er. Faktisk ligger vi bare an til å kutte 25 % – fordi både blå og røde regjeringen ikke har fulgt opp de fagre klimaløftene med faktiske tiltak.

– Nordmenn flest vil ha ambisiøs klimapolitikk i tråd med klimamålene. Det var mandatet regjeringen fikk etter klimavalget i 2021, sier Berg.

Les også: MDG om regjeringens klimapolitikk: − Får ikke med seg vanlige folk

Tiltakene som må innføres nå

Berg har satt opp en liste over fem "no-brainers" – altså klimatiltak man åpenbart kan og bør innføre så fort som mulig:

Lans fem no-brainers:

1. Slutte å lete etter mer olje, for å frigjøre kompetanse og kapital til grønne satsinger, og innføre omstillingsavgift på olja for å finansiere havvindsatsing.
2. Prioritere strøm til grønne næringer, ikke oljenæringen.
3. Innføre et nasjonalt månedskort til 499,-, finansiert med å reversere kuttene i dieselavgiften.
4. Gjøre frukt og grønt, reparasjon og brukte varer billigere ved å kutte momsen.
5. La alle spare strøm: Tilby 50 prosent dekning av alle energisparetiltak i private husholdninger.

Sterke interesser i klimapolitikken

Mange lurer på hvorfor politikerne ikke gjør som de sier og stanser klimagassutslippene. Den nye rapporten "Hvem har makt i norsk klimapolitikk?" gir svar.

Den viser blant annet hvordan olje- og gassektoren har mye mer makt og innflytelse enn Klima- og miljødepartementet over politikken som føres. Berg er ikke overrasket.

– Regjeringen har gitt 92 nye letetillatelser på norsk sokkel i år. Dette ØKER utslippene våre. Fortsatt er det sterke krefter som tviholder på fossilalderen, når vi burde jobbet sammen om å gå over til klima- og naturvennlig energi så fort som mulig.

Lan og Arild fra MDG står utenfor en blå buss som skal til Tana bru. De smiler og viser frem stafettpinnen i “Grønn stafett”, en landsomfattende turné som ble arrangert i 2022.Kollektivtransport kutter utslipp: Arild og Lan vil satse på bedre kollektivtilbud over hele landet – her reiser de med buss i Finnmark under “Grønn stafett” i fjor.

Sånn når vi klimamålene

MDGs politikk vil gi hele 80 % kutt innen 2030. Partileder Arild Hermstad er åpen om at det er ambisiøst.

– Men for eksempel har Danmark et mål om å kutte utslippene med 70 prosent innen 2030, mens Storbritannias mål er 78 prosent utslippskutt innen 2035.

Det forutsetter at vi både innfører tiltak som virker raskt nå, og tar større grep på lengre sikt. Han peker særlig på fem viktige punkter:

Fem langsiktige klimatiltak

1. Sette et mål om at Norge skal ha null utslipp innen 2035, eller senest 2040, og ha bindende klimabudsjetter år for år i Stortinget.
2. Sørge for at store forurensere betaler. Trappe opp CO2-avgiften til 3000 kr/tonn.
3. Satse på jernbane, kollektivtransport og ladeinfrastruktur over hele landet istedenfor flere motorveier.
4. Gjennomføre en massiv satsing på havvind, solenergi og nærenergi.
5. Forby alle store punktutslipp og satse på karbonfangst. Restaurere mer natur, som naturlig fanger og lagrer karbon fra lufta.

Les også: Klimapolitikk som virker