3613 personer ønsker seg bedre naturvern 3613 av målet på 5000

Har du lest saken der NRK avslører minst 44.000 naturinngrep på bare fem år? 79 kvadratmeter natur blir borte hvert eneste minutt. Alvoret begynner å gå opp: Vi raserer naturen rundt oss, litt her og litt der, bit for bit. Nå må det stoppe!

Heldigvis vet vi hva som må gjøres: Vi må få vedtatt vår Naturplan på Stortinget nå i vinter. Men for å få det til trenger vi så mye støtte som mulig for naturen – ! Signer aksjonen over, og fortell gjerne vennene dine at de også burde skrive under. Del mdg.no/naturvern i chat eller i sosiale medier.

Naturen er allerede vernet i grunnloven, men i praksis fungerer ikke dette vernet godt nok. Derfor vil vi styrke formuleringen i grunnloven, og jobber videre med å samle støtte for dette.

Den urørte naturen vår er truet

Når man reiser rundt i Norge, er det lett å tenke at hele landet består av urørt natur. Det er grønne jorder, dype skoger, hvite vidder og blått hav så langt øyet ser. Men synet bedrar: I virkeligheten er naturen vår under sterkt press. Bare de siste tiårene er den urørte naturen kraftig redusert.

Bit for bit forsvinner naturen og dyrelivet rundt oss. Faktisk har vi bare 11,5 prosent villmark igjen, etter at vi mistet områder tilsvarende 2,9 millioner fotballbaner mellom 1988 og 2018 – eller én hver eneste time. Til og med natur som er vernet blir rasert, fordi politikerne kan oppheve vernet hvis de ønsker det. Et ferskt eksempel er motorvei i Laagendeltaet.

Vi vil styrke naturvernet!

• Vi må sikre allemannsretten, slik at alle kan oppleve fred og ro i naturen. Rusle langs et sauetråkk eller en sti oppmerket av frivillige, eller slukke tørsten i en iskald fjellbekk.
  • For å kunne hoppe fra svaberget og bade i fjorden må vi bevare kystlandskapet og strandsonen.
  • Vi vil kun bygge nye hytter der det er bygget fra før, og gjøre leie og deling mer attraktivt. Flere må få oppleve fugler og dyr og alle de rare insektene som skjuler seg i den gamle furua.
  • Vi må stoppe regjeringens utbygging i vernede vassdrag, så vi fortsatt kan oppleve ville fossefall og bevare artsmangfoldet i store innsjøer og små tjern.
  • Vi sier nei til vindkraft i urørt natur på land, fordi frisk luft og naturens ro gir bedre fysisk og mental helse.

Les også: Slik vil vi redde naturen

Vi elsker både den vakre villmarka og den nære og hverdagslige naturen. Skriv under hvis du også vil ta vare på fisketuren, teltturen, søndagsturen, skituren og jakta!

Vil du vite mer?

Innstillinger