Skriv under for nasjonalt reisekort til 500 kroner!

9127 personer ønsker seg billig månedskort 9127 av målet på 10000

Fortell gjerne vennene dine at de også burde skrive under. Del mdg.no/kollektiv i chat eller i sosiale medier.

For dyrt i dag

Du er ikke alene om å synes at det er dyrt å reise kollektivt. Norske bussbilletter har lenge økt mest i hele Europa. Likevel økte den forrige regjeringa avgiftene enda mer. Og de gjorde det to ganger!

Et nasjonalt reisekort til 500 kroner vil la deg ta så mye du vil av buss, tog, trikk, bane og båt (der det er en del av kollektivtilbudet). Du kan pendle til jobb, dra på helgeturer og besøke bestemor – alt med samme, billige månedskort!

Tyskland har gjort dette allerede, med stor suksess. Nå må vi gjøre kollektivtransporten bedre og billigere her i Norge også!

Høye priser rammer usosialt

De av oss med dårlig råd er generelt mest avhengig av kollektivtransport. Derfor er lavere kollektivpriser et viktig sosialt tiltak. I tillegg til månedskortet til 500 kroner, vil vi kutte prisen på enkeltbilletter med 20 prosent.

Forrige lokalvalg hadde vi et bompengeopprør. Nå er det på tide at alle som er lei av dyre kollektivbilletter sier tydelig ifra!

Arild Hermstad, Sirin Stav og Lan Marie Berg smiler på bussholdeplassen. De vil ha et billig månedskort for hele Norge!

Oslo viser vei

I Oslo, hvor MDG styrer, viser vi at dette går an. Med byråd Sirin Stav i spissen innførte vi i en periode før jul 40 prosent kampanjerabatt på månedskort, og salget gikk i været. Og til neste år skal vi redusere prisen på enkeltreiser med inntil 40 prosent, i et nytt billettsystem som gjør det billigere jo mer du reiser.

Med det kan ikke være byene og fylkene alene som må fikse kollektivtilbudet. Regjeringa må på banen og innføre nasjonale priskutt. Vanlig folks tur er jo en busstur!

Les også: Slik vil MDG skape grønn samferdsel

Koster mindre enn mange veiprosjekter

Månedskort til 500 kroner for hele landet vil koste staten 3,1 milliarder kroner i året. Det er like mye penger som regjeringen vil bruke på å bygge om og åpne én unødvendig tunnel i Oslo.

MDG har i sitt alternative statsbudsjett vist hvordan vi har råd til et slikt månedskort, og masse annen klimapolitikk som er bra folk folk flest. Blant annet sparer vi penger på å stanse nye motorveiprosjekter.

Vil du vite mer?

Innstillinger