Skriv under for månedskort til 499,-!

16904 personer ønsker seg billig månedskort 16904 av målet på 20000

Fortell gjerne vennene dine at de også burde skrive under. Del mdg.no/kollektiv i chat eller i sosiale medier.

Synes du det er for dyrt og tungvint å reise kollektivt? Du er ikke alene! Norske bussbilletter har lenge økt mest i hele Europa. Likevel økte den forrige regjeringa avgiftene to ganger!

Vår løsning: Et nasjonalt månedskort til 499 kroner!

Kortet vil la deg ta så mye du vil av buss, tog, trikk, bane og båt (der det er en del av kollektivtilbudet), i hele Norge, uavhengig av fylkesgrenser. Kortet skal koste bare 249 kroner for barn og unge til og med 18 år.

Du skal kunne pendle til jobb, dra på helgeturer og besøke bestemor – alt med samme, billige månedskort! Dette har vi foreslått på Stortinget, og nå jobber vi for å samle mer støtte til forslaget.

Oslo viser vei

I Oslo har MDG vist at det går an å gjøre kollektivtransporten bedre. De nye Reis-billettene blir billigere jo mer du reiser, og i snitt kuttet vi prisen på enkeltreiser med 20 prosent!

Samtidig som vi jobber for å få flertall for et nasjonalt månedskort, gikk vi i 2023 til valg på å redusere prisen på månedskort i Oslo med minst 40 prosent hele året: Til 499 kroner for voksne, 299 kroner for studenter, og 249 kroner for barn og honnør. Dette jobber vi nå videre med i opposisjon.

I en fersk undersøkelse fra Oslo sier sju av ti at de støtter lavere pris på månedskort.

Høye priser rammer usosialt

Erfaringer fra Oslo og Tyskland viser at de med minst å rutte med har mest nytte av lavere kollektivpriser. Særlig nå, i en tid hvor stadig flere sliter med å få endene til å møtes. Hvor studenter må velge mellom mat eller månedskort. Hvor småbarnsforeldre må velge mellom kinobillett til barna eller bussbillett til seg selv.

Nå er det på tide at alle som er lei av dyre kollektivbilletter sier tydelig ifra! Det kan ikke være byene og fylkene alene som må fikse kollektivtilbudet. Regjeringa må på banen og innføre nasjonale priskutt. Vanlig folks tur er jo en busstur!

Arild Hermstad, Sirin Stav og Lan Marie Berg smiler på bussholdeplassen. De vil ha et billig månedskort for hele Norge!

Les også: Slik vil MDG skape grønn samferdsel

Koster mindre enn mange veiprosjekter

Månedskort til 499 kroner for hele landet vil koste staten 3,1 milliarder kroner i året. Det er like mye penger som regjeringen vil bruke på å bygge om og åpne én unødvendig tunnel i Oslo.

MDG har i sitt alternative statsbudsjett vist hvordan vi har råd til et slikt månedskort, og masse annen klimapolitikk som er bra folk folk flest. Blant annet sparer vi penger på å stanse nye motorveiprosjekter.

Vil du vite mer?

Innstillinger