Meld deg på

Workshop om grønt næringsliv i Akershus

Hvor

Lillestrømbibliotekene - Møteplassen
5 Jonas Lies gate
Lillestrøm, Viken 2000

Nasrin Naimy

Veibeskrivelser i Google Maps

Når

27.01.2024 KL.14:00

Nysgjerrig på grønn politikk, og hvordan vi skal klare å nå klimamålene innen 2030? Bli med på workshop med  lokalt  næringsliv og Akershus MDG!

Hvorfor er et reelt grønt skifte viktigere enn noen gang? Klarer vi å skape et bærekraftig samfunn innenfor planetens tålegrenser og i så fall hvordan?

Hvordan skal vi klare å skape et innovativt og grønt næringsliv, og hvilken rolle spiller Akershus, som Norges største fylke? Disse spørsmålene skal nestleder i MDG, Ingrid Liland, kommunikasjonssjef for MDG nasjonalt, Nils Mørk, og fylkesleder i Akershus, Øyvind Solum, prøve å svare på, sammen med deg og andre deltakere.

Åpent for både privatpersoner og bedrifter som er interessert i hvordan næringslivet kan bli mer fremtidsrettet og bærekraftig.

Sted:  Lillestrøm Bibliotek. Scene: Møteplassen
Dato: Lørdag 27 januar, kaffe fra kl.1350. Arrangementet starter kl.14:00 og avsluttes 15.30
Påmelding: Gratis arrangement, påmelding nødvendig.

Lett servering.

14:00-15:30

Workshop om grønt næringsliv

• Ingrid Liland, nestleder i MDG innleder om grønn og fremtidsrettet næringspolitikk, og dets samspill med levende lokalsamfunn i fremtidens nullutslippsamfunn.
  • Innlegg fra NHO Viken og Oslo - hva trenger bedrifter i Akershus for å omstille seg, og bidra til utviklingen av et sirkulært og bærekraftig næringsliv?
  • Innlegg fra Akershus Energi,  Frank Sagvik, direktør ny fornybar - «Energikrise, naturkrise og klimakrise – hva er dilemmaene og løsningene»

Kommunikasjonssjef i MDG, Nils Mørk leder sesjonen om hvordan Akershus kan bli et foregangsfylke for utvikling av et sirkulært næringsliv.

Workshop:  MDG lager nå fremtidens næringspolitikk for Akershus og lillestrøm, og vil gjerne vite hva som er viktigst for deg:

• Hva tror du skal til for å gjøre norsk næringsliv grønnere og bærekraftig? Hva slags jobber håper du finnes for de som er barn i dag?
  • Hvilken rolle har sirkulærøkonomi om vi skal skape et bærekraftig samfunn med høyest mulig velferd og livskvalitet i et generasjonsperspektiv?
  • Hvor enkelt er det å få reparert ting som blir ødelagt, synes du? Hva skal til for at du får reparert ting i stedet for å kjøpe nytt?
  • Hva kan politikerne og næringslivet gjøre for at du og andre skal ta mer bærekraftige valg i hverdagen? Hva skal til for at hver enkelt av oss bruker mindre energi, forbruker mindre, kaster mindre og lever gode liv i et lavutslipps-og sirkulært samfunn?

Fylkesleder Øyvind Solum takker av.

Programmet oppdateres fortløpende. Med forbehold om mindre endringer.

Møtet arrangeres i samarbeid med Lillestrøm MDG og Lillestrømbibliotekene.

Vil du vite mer?

Innstillinger