Vindkraft i industriområder, ikke i naturen

MDG vil ha full stans i utbygging av vindkraft i natur og friluftsområder, og vil heller ha vindkraft i industriområder og til havs.

Stortinget har høsten 2020 behandlet regjeringens forslag til vindkraftmelding. MDG står sammen med flertallet om å innføre en naturressursskatt for vindkraft, at vindkraftkonsesjonene får kortere frist, og at kommunene må få større innflytelse. MDG har også blant annet lagt inn forslag om å stanse utbyggingen av vindkraft i natur, og samtidig legge en plan for hvordan vi kan bruke industriområder, havner og motorveier til småskala vindkraftproduksjon.

– Norge bør bidra til mer ren energi, skal vi ta hensyn til barna våre og løse klimakrisa. Og det er mulig samtidig som vi slutter helt å ødelegge natur, reindriftsområder og folks friluftsområder. Løsningen er mer småskala vindkraftanlegg i industriområder, i tillegg til mer havvind. Det er dette som er framtida, sier partileder i MDG, Une Bastholm.

Natur skal ikke ofres

Mens regjeringens vindkraftmelding er vage i formuleringene om hensynet til naturen i de nye konsesjonsvilkårene, ønsker MDG å skjerpe dette inn. I forslaget fra MDG heter det at “Stortinget ber regjeringen om å legge til grunn i fremtidige konsesjonsbehandlinger at utbygging av vindkraft på land ikke skal føre til nedbygging av natur eller av urfolks rettigheter”.

– Regjeringens vindkraftpolitikk har hittil vært en fiasko. Den er basert på feil premiss: At store industrianlegg skal bygges ut på fjelltoppene og viddene hvor det er mest vind, men hvor vi samtidig vet at naturinngrepene er uunngåelige. Å ødelegge mer natur nå vil bare forsterke klimakrisa og utrydde enda flere arter i økosystemer vi mennesker er sårbart avhengige av. Det sier MDG nei til, sier Bastholm.

Stort potensial i industrivind

Selskapet Greenstat anslår at potensialet for vindkraftproduksjon i industriområder er 5-10 TWh per år. Til sammenligning ble det produsert totalt 5,5 TWh fra eksisterende vindkraftverk i Norge i 2019.

– I utbygde industriområder unngår du urørt natur og ødeleggelse av friluftsområder. Det er ofte allerede mye støy her, så vindturbinene vil ikke gi ekstra støyforurensing. Turbinene i slike småskala anlegg er lavere, og dermed mindre sjenerende og kan nok tillates tettere bebyggelse. Det er klart alle områder må vurderes spesifikt, men her er det et spennende potensial.

Vil skape nye jobber i havvind

I tillegg ønsker MDG å satse langt mer på energi fra havvind. Her har vi høyere ambisjoner enn noe annet parti, og vi ønsker støtteordninger på lik linje med det en har innført i Storbritannia. Men også her må en ha naturkrisa i bakhodet.

– Potensialet for vindkraft er langt større til havs enn på land, og inngrepene i naturen kan gjøres mindre, særlig med flytende havvind. Havvind vil også skape nye grønne jobber som kan gjøre dagens oljearbeidere til morgendagens klimahelter. Men vi er opptatt av at utbyggingen skal skje med god naturkartlegging først og ta hensyn til sjøfugltrekk. Derfor øker vi støtten til miljøforskningen betydelig og vil alltid vektlegge miljøfaglige råd før konsesjoner gis.

Du kan lese mer om MDGs politikk for skånsom og ambisiøs utbygging av havvind i disse to resolusjonene:

Her kan du lese innstillingen fra Energi- og miljøkomiteen til vindkraftmedlingen, inkludert MDGs merknader og forslag.