Kveld om Vest-Sahara med Erik Hagen

17.01.2024 KL.18:00

Dato og tid: 17. januar, kl. 18:00

Sted: Lodin Lepps gate 1b eller digitalt

Bli med oss på en spennende og opplysende kveld om Vest-Sahara, hvor vi har gleden av å ha Erik Hagen, leder av Støttekomiteen for Vest-Sahara, som hovedtaler. Vi ser frem til en engasjerende diskusjon og innsikt i situasjonen i Vest-Sahara. For å gjøre arrangementet tilgjengelig for alle, vil vi strømme det direkte. Lenken til strømmingen vil bli publisert her og på facebooksiden til Vestland MDG i god tid før arrangementet starter.

Slik deltar du:

• Fysisk: Kom til Lodin Lepps gate 1b. Ingen forhåndspåmelding nødvendig.
  • Digitalt: Denne lenken tar deg til det digitale arrangementet: https://meet.google.com/ufd-phby-jyj

Litt om situasjonen i Vest-Sahara: Vest-Sahara regnes av FN som det siste uløste kolonispørsmålet på det afrikanske kontinent. Deler av territoriet er okkupert av Marokko, som forhindrer det saharawiske folket å utøve sin legitime rett til selvbestemmelse. Halve folket er forvist til flyktningleirer i nabolandet.Selv om Utenriksdepartementet fraråder norsk næringsliv i okkuperte Vest-Sahara, har bedrifter fra Vestland ved gjentatte anledninger deltatt i Marokkos plyndring av territoriet.

Støttekomiteen for Vest-Sahara har i år utgitt to rapporter som ser på de større konsekvensene ved norsk næringsliv utenfor kysten av Nord-Vest-Afrika. På den ene siden er farvannene viktige ved at lokal matfisk gjøres om til fiskefôr for norsk oppdrettsnæring. Samtidig eksporteres en jevn strøm av gamle norske fiskebåter til Afrika. Begge deler er med på å true lokal matsikkerhet og økologi.

Marokkos invasjon er et av de alvorligste bruddene på folkeretten siden andre verdenskrig. I 2020 ble USA det første landet i verden til å anerkjenne Vest-Sahara som en del av Marokko. EU har i en årrekke finansiert okkupasjonen gjennom handelsavtaler med Marokko, som EU-domstolen har funnet å være i strid med folkeretten. Det er ikke kjent om norske myndigheter har kritisert USAs og EUs støtte til okkupasjonen.

Arrangør: Vestland MDGs internasjonale utvalg

For mer informasjon ta kontakt med Bjarte Bjørsvik som er kontaktperson for arrangementet!

Vi gleder oss til å se deg der, enten fysisk eller digitalt!

Vil du vite mer?

Innstillinger