Hva vil De Grønne gjøre på Stortinget?

Miljøpartiet De Grønne er den eneste parti som setter klima, natur og miljø først. Det gjør vi på tvers av bydeler, kommuner, fylker og rikspolitikk, og vi gjør det vel vitende om at det er mye annet også som er viktig - det er bare det at alt annet avhenger av at vi tar vare på selve livsgrunnlaget vårt, og får klimaendringene under kontroll.

• Klima- og naturkrisen truer liv og helse, og krever store, aktive og positive endringer av samfunnet. Norges neste regjering må sette klima og natur først, på en måte ingen norsk regjering har gjort før, og den må føre en politikk for et rettferdig, inkluderende og åpent samfunn.
  • Dagens regjering har ikke ført en ansvarlig klima- og naturpolitikk. Derfor vil vi jobbe for et regjeringsskifte.
  • Ingen kan ta MDGs støtte for gitt. Vi er fortsatt et blokkuavhengig parti, som er åpne for samarbeid på tvers av blokkene for å få gjennomslag.

Vi har nå under ti år på oss til å halvere våre klimagassutslipp. Det er helt avgjørende dersom vi skal unngå katastrofale følger av klimaendringene. Både for vår egen del, for barna våre, og for alle de rundt omkring i verden som vil kjenne konsekvensene av våre feilgrep på kroppen. For å løse klimakrisen, må vi avslutte oljealderen, ikke holde den kunstig i live.

8 av 10 i Norge sier at de gjerne vil gjøre mer klimavennlige valg i hverdagen, men mange synes det er vanskelig i praksis. Det kan vi løse med bedre politikk!

• Vi vil gjøre det lett å dele og reparere, gjenvinne og gjenbruke.
  • Vi vil gjøre tog, ferge, buss og bane rimelig og effektivt.
  • Vi vil ha trygge sykkelveier, og gjøre elbil mulig over hele landet.
  • Vi vil gjøre økologisk mat, frukt og grønt billigere og mer tilgjengelig.

Unge, voksne og gamle, i bygd og i by, har de siste årene strømmet til De Grønne. Vi har vokst til å bli en slagkraftig politisk bevegelse som teller over 10 000 medlemmer, og som fikk 189 000 stemmer ved sist valg. Våre politikere, fra ordfører Ørjan Jensen i Vardø i nord til bystyrerepresentant Elisabeth Lindland i Lindesnes i sør, kjemper allerede for grønnere byer og bygder over hele landet. Vi gjør Norge bedre å bo i, gate for gate, nabolag for nabolag, kommune for kommune.

Vi har vokst oss til en stor folkebevegelse. Aldri før har vi hatt flere medlemmer eller folkevalgte. Det er fordi stadig flere innser at gamle ideologier er svar på vår tids utfordringer – det er på tide med noe helt nytt.

Det må bli lett å velge rett og leve miljøvennlig. Vi skal skape en fremtid med 100.000 trygge jobber, der vi tar vare på både naturen og barna. Sammen kan vi endre norsk politikk. Er du med?

Vil du vite mer?

Innstillinger