Vaksinepass

Vedtatt av Miljøpartiet De Grønnes sentralstyre 20.5.21.

• Vaksinepass: Vi følger EUs regler på området.

• MDG vil avvente regjeringens anbefalinger, men er i utgangspunktet positive til koronapass etter dansk modell til innenlands bruk. Utformingen av ordningen må bygge på smittefaglige vurderinger, og forutsettingen må være god nok testkapasitet til at alle friske i praksis kan få tilgang til de samme stedene. Målet må være at ordningen opphører så fort det er forsvarlig.

• MDG gjør en løpende vurdering i saken og evaluerer effektene av standpunkt som vedtatt i F1 og F2. Helsefaglige, rettssikkerhetsmessige og grunnleggende demokratiske grunnprinsipper for individets rett og integritet skal særlig vurderes i de løpende evalueringene. Evalueringen skal senest gjøres innen 01.10.21.