Meld deg på

Valgthriller i USA: Hva betyr det for USA, verden og oss?

Hvor

Zoom
Digitalt møte
Vestland MDG

Vestland MDG

Veibeskrivelser i Google Maps

Når

07.11.2022 KL.20:00

Det er valg til Kongressens to kamre, alle de 435 setene i representantenes hus og 35 av de 100 i senatet. I tillegg skal 39 guvernører velges og det blir en rekke delstats- og lokalvalg. Demokratene har flertall i Kongressen i dag, men partiet som er i opposisjon til presidenten vinner ofte mellomvalgene. Det har vært jevnt på meningsmålingene, men Republikanerne ligger nå an til å vinne flertall i representantenes hus. I senatet mistet Demokratene overtaket den siste uken før valget og det er nå svært jevnt. Det er imidlertid avgitt over 30 mill. forhåndsstemmer, og det var på et tidspunkt da Demokratene lå bedre an. Størstedelen av begge partis seter anses som ganske sikre, og valget avgjøres trolig i noen få vippestater hvor partiene er omtrent jevnstore. Vi vil bl.a. se litt på hvilke stater det gjelder og hva som preger valget der.

Dato: 07. november 2022

Tidspunkt: kl. 20.00 til kl. 21.30

Panelet

Hilmar Mjelde er forsker ved Norce Research og statsviter med Ph.D. fra UiB. Hans kompetansefelt er politiske parti, USA-politikk, politikk og media, sivilsamfunn, ytre høyre og radikalisering, og innvandringsdebatt. Mjelde kommenterer USAs politikk i media.

Paal Frisvold er leder av MDGs Internasjonale utvalg og sitter i MDGs sentralstyre. Frisvold er statsviter fra Johns Hopkins University i USA og har i mange år deltatt i samfunnsdebatten om europeisk og global energi- og klimapolitikk.

Møteleder for arrangementet bli Bjarte Bjørsvik, konstituert leder for Internasjonalt Utvalg i Vestland MDG.

Hva avgjør valget og hva betyr resultatet?

Noen av de sentrale sakene er innenrikspolitiske som abort, inflasjon, økende kriminalitet og våpenkontroll. Utenrikspolitiske spørsmål om globalt lederskap, forholdet til Kina, Ukraina-krigen, og energi- og klimakrisene påvirker også valget. Både president Joe Biden og tidligere president Donald Trump har lav oppslutning, de er ikke på valg selv, men kommer med utspill til støtte for sine partis kandidater. Trump er under etterforskning for sin rolle under stormingen av kongressen og ulovlig behandling av dokumenter. Hvordan har stemningen utviklet seg de siste månedene i disse sakene?

Hva vil ulike resultat for kontroll av Kongressens kamre bety for USA og verden inkludert Norge?

Deltakerne inviteres til å stille spørsmål som panelet vil besvare etter sine innlegg.

Dette møtet vil bli tatt opp.

Vil du vite mer?

Innstillinger