Tog og jernbane

Vi vil gjøre det enkelt og billig å reise miljøvennlig i hele Norge. Vi vil forbedre togtilbudet mellom de norske storbyene, som i dag blant de travleste flyrutene i Europa.

Vi vil gjøre det lettere for deg å velge tog:

• Innføre et nasjonalt månedskort som lar deg reise med all kollektivtransport til 499,- i måneden, eller 249,- hvis du er under 18 år.
  • Sikre at det alltid er billigere å reise med regiontog enn med fly og bil.
  • Jobbe for kortere reisetid og flere avganger mellom Bergen-Oslo, Trondheim-Oslo og Stavanger-Oslo. Vi vil utrede dobbeltsporede høyhastighetsbaner.
  • Sikre god internettdekning på regiontogene.
  • Gi nattogtilbudet et kraftig løft, med flere sovevogner, reduserte priser og mulighet for flere reisende per kupé.

For å gjøre togtilbudet bedre vil vi:

• Bygge Nord-Norge-banen.
  • Reversere oppsplittingen av planlegging, bygging, materiell og vedlikehold for norsk jernbane.
  • Bygge flere dobbeltspor der det er hensiktsmessig, blant annet på Trønderbanen, Vossebanen, Ofotbanen og Jærbanen.
  • Gjøre alle jernbanestrekninger utslippsfrie.
  • Prioritere målrettede tiltak som øker kapasiteten for godstransporten på skinner.
  • Bygge ut høyhastighetsbaner mellom Oslo-Stockholm og Oslo-Gøteborg som gir rask og enkel togforbindelse videre til Europa for folk og gods

På skinner til Europa

Med bedre togtilbud til København og Berlin kan mange flere velge tog i stedet for fly når de skal reise. Vi vil forbedre utlandsforbindelsene med jernbane og samarbeide med våre naboland for å etablere gode nattogtilbud.

Det haster å prioritere løsninger som gjør at det norske jernbanenettet blir koblet på det europeiske togtilbudet, også for høye hastigheter. Dette vil gi flere muligheter, både for passasjerer og godstransport.

For å gjøre det mer fristende å velge tog, vil vi innføre taxfree-ordning på grensekryssende langdistansetog, og avvikle ordningen med taxfree-handel på flyplasser.

MDG vil stanse oppsplittingen

Ansvaret for skinner, drift og togmateriell er i dag splittet opp og konkurranseutsatt. Resultatet er et virrvarr av selskaper og direktører, som gjør det svært uoversiktlig og vanskelig å få til en helhetlig utvikling av togtilbudet. Vi vil stanse oppsplittingen av utbygging og drift på norske skinner.

Motta vårt
nyhetsbrev