Slik blir studentlivet bedre med MDG!

Vår studentmilliard vil gi mange flere boliger, mer studiestøtte og bedre rettigheter. Koronakrisa har rammet studentene hardt. Mange føler seg ensomme hjemme på hybelen. Det kan være vanskelig å følge undervisningen over nett, og flere har mistet deltidsjobben sin. Nå er det på tide at politikerne prioriterer studentene. MDGs alternative statsbudsjett viser hvordan vi vil bruke statens penger når vi kommer til makta. I vårt forslag for 2021 foreslår vi å bruke én milliard på studenter:

Mer studiestøtte

Studentene har fått for lite støtte lenge. Hvorfor er det liksom greit at studenter skal være fattige? Vi øker grensen for årlig studielån til ca. 132 000 i året! Da kan flere senke skuldrene og tenke litt mindre på økonomien, og litt mer på studiene. Vi vil også at dette skal øke automatisk hvert år framover, i takt med andre støtteordninger.

Flere studentboliger

Flere gode studentboliger gjør at færre må leie trangt, dyrt og dårlig. Vi vil bygge 1350 flere studentboliger enn regjeringa. Totalt 3000 boliger i 2021. Vi vil også pusse opp studentboliger som ellers ville blitt revet - det er miljøvennlig og smart!

Bedre psykisk helse

Å være student kan være tøft uansett, og det har vært ekstra vanskelig for mange i 2020. MDG vil gi 40 millioner til psykologtjeneste for studenter, så flere kan få hjelp tidlig til å takle press, ensomhet og andre problemer.

Støtte hvis du ikke får jobb

Vi gir nyutdannede som ikke får jobb med en gang rett til dagpenger. Vi vet også at mange studenter er avhengige av deltidsjobb for å få økonomien til å gå rundt, derfor innfører vi i første omgang et ekstrastipend på 3000 kr per måned frem til april for studenter som er korona-permittert. Vi setter også av penger til å utrede en permanent ordning for å støtte studenter som mister jobben.

Lettere å leve miljøvennlig

Mange studenter vil leve på en måte som ikke skader klima og miljø, men i dag er det ofte vanskelig og dyrt å ta de rette valgene. Vi legger avgifter på ting som forurenser, og fjerner avgifter på det som er miljøvennlig, så flere kan ta smarte og grønne valg i hverdagen sin.

Vil du lese mer? Sjekk ut Ni ting som blir billigere hvis MDG bestemmer.