Miljøpartiet De Grønne søker strategisk rådgiver

Vil du være med på det mest spennende politiske prosjektet i Norge? MDGs stortingsgruppe leter nå etter en strategisk rådgiver for stortingsrepresentantene Une Bastholm, Lan Marie Berg og Rasmus Hansson og rådgiverteamet på Stortinget.

Vil du være med på det mest spennende politiske prosjektet i Norge? MDGs stortingsgruppe leter nå etter en strategisk rådgiver for stortingsrepresentantene Une Bastholm, Lan Marie Berg og Rasmus Hansson og rådgiverteamet på Stortinget.

Rådgiveren skal planlegge og lede strategiske prosjekter og utspill, som kan løfte oss videre og spre entusiasme for våre visjoner, vår politikk og våre profiler. Vår stortingsgruppe jobber tett og mye på tvers av fraksjonene. Du må ha grønn politikk i hjertet, sterk kunnskap om politikk generelt, god forståelse av parlamentarisk arbeid, media og kommunikasjon, og et godt strategisk blikk. Du kan gjerne ha en solid fagbakgrunn innen klima- og miljøtema, eller fra andre fagfelt som er viktige i grønn politikk.

Arbeidsoppgaver:

• Ansvar for strategi- og politikkutvikling for å styrke sakseierskap og synlighet i tråd med partiets prioriteringer
  • Ta initiativ til og lede konkrete prosjekter innen politikkutvikling, dialogarbeid og mediearbeid som skal styrke MDGs posisjon på strategisk valgte områder
  • Analysere og foreslå MDGs strategiske posisjon i forhold til saksutvalg, andre partier og viktige samfunnsaktører
  • Delta i det generelle politiske arbeidet i stortingsgruppen som alternativt statsbudsjett, valgkamper og prioriterte politikkområder i Stortinget
  • Delta i ledelse og koordinering av stortingsgruppas faglige ressurser, veiledning og kvalitetssikring av stortingsgruppens arbeid
  • Samarbeid med partiorganisasjonen og deltagelse i analyse, strategi- og politikkutvikling der
  • Delta i valgkampplanlegging og gjennomføring for MDGs stortingsgruppe

Vi ser etter en person som

• Har erfaring med strategisk politisk planlegging og sette dagsorden, gjerne innenfor klima- og miljøområdet eller andre områder som er spesielt viktige for MDG, for eksempel grønn omstilling og næringspolitikk, internasjonal solidaritet eller bærekraftig by- og tettstedsutvikling
  • Er systematisk, effektiv og god på å organisere en kompleks og omskiftelig hverdag i en politisk organisasjon
  • Kan utfordre, være initiativrik og kreativ, og lede prosesser og prosjekter i demokratiske organisasjoner