Statsbudsjettet øker krisene

– Dette budsjettet er verken er grønt eller solidarisk nok. Regjeringen bidrar til å øke de store krisene på energi, klima og natur, og de reduserer ikke ulikheten tilstrekkelig, sier Lan Marie Berg, parlamentarisk leder i MDG.

– I det siste har hele Norge sett nyhetene om at fattigdommen i Norge øker og at flere og flere står i matkø i Norge. Det er totalt uakseptabelt, sier Berg, som hadde forventet mer for de med minst i årets statsbudsjett.

– Hvis vi ikke tar et oppgjør med økende ulikhet nå, vil dette bli den nye normalen. Vi trenger en krisepakke for de som har minst, men det ser det ikke ut til at vi får. Det er en tapt mulighet, og uverdig ovenfor de som må stille seg i matkø igjen i morgen.

400.000 familier i Norge sliter nå. Regjeringen beholder størsteparten av krisepakken for oljenæringen, næringslivet har fått enorme hjelpetiltak under både pandemien og i møte med strømkrisa, mens vanlige folk ble permitterte fra jobbene sine og lærerne møtes med tvang.

Les også: Slik vil MDG omfordele og skape mindre forskjeller

Skuffende på miljø og klima

Regjeringen sier tydelig at de ikke kommer til å nå sitt eget utslippsmål, men løper fra en klimaregning på 15,5 millioner tonn CO2. Det er så mye vi må kutte frem mot 2030. At de ikke når målet er ikke så rart når de viderefører oljeskattepakken, gjør diesel billigere, nedprioriterer kollektivtransport og øker skattene på elbil.

Klimaminister Espen Barth Eide la også frem et "klimabudsjett", men Berg er ikke imponert.

– Jeg er utrolig skuffet. Dette er i virkeligheten bare et forsøk på å komme seg unna et valgløfte. Et reelt klimabudsjett, slik vi innførte i Oslo og har inspirert mange av verdens største byer til, må liste opp enkelttiltak, hvor mye de kutter eller øker utslipp og krav til rapportering.

– Det regjeringen legger frem her er ikke bindende og gir dem ingen retning. Det sier mye at de bruker ordet "usikker" 97 ganger i dokumentet. Oppsummert vil dette si at de ikke aner, sier Berg.

Norge kunne spart enorme summer penger og natur ved å kutte i motorveiene, men regjeringen kutter bare noen få millioner. De får ikke spart mye når de freder alle igangsatte prosjekter. Det fins noen lyspunkter, som at Norge endelig oppretter et Bionova.

Ikke lettere å leve miljøvennlig

Statsbudsjettet var en god anledning til gjøre grønne hverdagsvalg mer attraktivt for flere, men budsjettet inneholder lite nytt på dette området.

– Regjeringen legger opp til å kutte avgifter for fossilt drivstoff. Hvor ble det av avgiftskuttet for elsykler, for frukt og grønt og ikke minst for reparasjon? At det skal bli enklere for folk å leve miljøvennlig er åpenbart ikke en prioritet for denne regjeringen, sier fungerende leder Arild Hermstad.

Les også: Slik vil vi gjøre det billigere å gjenbruke og reparere

Mindre i bistand

En av budsjettaperne i år er bistand. Regjeringen vil bare gi 0,75 prosent av bruttonasjonalinntekten i bistand, mens målet er én prosent.

– Det er uverdig. Norge har en moralsk forpliktelse til å dele på den ekstraordinære rikdommen vi håver inn som følge av Putins energikrig. Norge har tjent 1000 milliarder kroner ekstra, som regjeringen putter rett i baklomma, altså Oljefondet, sier Lan Marie Berg.

– Behovene i verden er rekordstore. Over 100 millioner mennesker er på flukt. Det er flere enn noensinne. Over 800 millioner mennesker sulter. Verdens fattigste står ovenfor hungersnød, klimaendringer, vanvittige flomkatastrofer, tørke, og økte matvare- og energipriser.

Les også: MDG vil ha internasjonal solidaritet og bistand

Kutter i støtte til dyra

Regjeringen vil fjerne hele støtten til NOAH – organisasjonen for dyrs rettigheter.

Dette er utrolig smålig av regjeringen. NOAH løfter debatter om dyrs egenverdi og vår behandling av dyr som ingen andre gjør, og som Senterpartiet misliker, sier stortingsrepresentant Une Bastholm.

Det er ekstremt alvorlig hvis regjeringen skal straffe organisasjoner for standpunkter som regjeringen ikke er enig i. Vi kommer til å jobbe på Stortinget for at NOAH fortsatt skal få støtte.

Bli med på kampen for bedre løsninger!

Skal vi lykkes i møte med krisene vi står i, må budsjettet for neste år være starten på reelle langsiktige løsninger. Vi må kutte utslippene raskt og stå i solidaritet med Europa.

MDG vil kjempe for at statsbudsjettet blir bedre etter forhandlingene i Stortinget, og i tillegg lage vårt eget alternative budsjett, som vil vise hvordan politikken kan gjøres bedre.

Vil du bidra til mer grønn politikk? Du kan gi her og nå. Velg beløpet som passer deg under så får du melding om godkjenning i Vipps-appen.