Spesialvisning av Bunadsgeriljaen - The Movie

Når

27.02.2024 KL.18:00

Bli med på kino!

❗️NB: BEGRENSET ANTALL kinobilletter.
Billetter finner du her. FØRSTEMANN TIL MØLLA!

📍 Vika kino
🍿 Vi inviterer til Spesialvisning av BUNADSGERILJAEN - The Movie med panelsamtale etterpå
💥 Til panelet kommer blant annet leder i Oslo MDG Sigrid Z. Heiberg og selveste Anja Cecilie Solvik. Solvik er dokumentarens hovedperson og Bunadsgeriljaens initiativtager, ildsjel og tidligere Hærfører. Landskjent lobbyist og Fødsels- & Kvinnehelseinfluenser.

FB-arrangement her.

Velkommen til 8. marsopptakt med spesialvisning av BUNADSGERJAEN - The Movie, dokumentaren om Anja Cecilie Solviks “fødsel“ av grasrotbevegelsen Bunadsgeriljaen og kampen om fødselsomsorgen i Norge.

Etter filmen blir det panelsamtale med Anja, politiker Sigrid Z. Heiberg som nylig er tilbake etter fødselsperm, tidligere ABC-jordmor Petra Næss fra Min Fødsel AS og bokaktuell feminist xxxx (TBC).

Bunadsgeriljaen regnes som en av de største grasrotbevegelsene i nyere tid. Den samlet titusenvis av kvinner i distriktene og i byene, og banet vei for veksten til brukerorganisasjoner som Barselsopprøret, Landsforeningen 1001 dager, BirthRights Norge med fler. Bunadsgeriljaen har i dag 88 tusen følgere på Facebook.

Om filmen:
Våren 2019 for fem år siden tar Anja Cecilie Solvik en viktig avgjørelse, hun tar på seg Nordmørsbunaden og lover at hun ikke skal ta den av før fødeavdelingen i Kristiansund er reddet. Dokumentarfilmen følger «geriljaleder» Anja og kvinnenes kamp i kyst-Norge for å beholde fødetilbudet på en rekke mindre steder i Norge. Rundt 80 fødeavdelinger er lagt ned i Norge de siste 40 årene, og det som startet som én kvinnes protest vokser raskt til en nasjonal folkebevegelse. Hvem er kvinnene bak Bunadsgeriljaen, og hvorfor har så mange mennesker engasjert seg i denne saken?

Dette er historien om avstanden mellom sentrum og periferi – den dypeste konfliktlinjen i det norske samfunnet. Det er også historien om å risikere alt for noe du tror på. Om kvinnen som leder en bevegelse der bunaden blir symbolet på mot og forandring. Havet, stormfullt landskap og spektakulær natur danner bakteppet for denne medrivende dokumentaren, hvor kvinner i bunad ror og bestiger fjell for å uttrykke sitt sterke engasjement. Filmen er et tidsdokument som utforsker grasrotaktivismens kraft og skildrer de modige kvinnene som konfronterer de dresskledde mennene inne på styrerommene.

Sterkt og velregissert kamp-portrett - Klassekampen (5)

Intimt, nakent og sårbart – Tidens Krav (5)

Fantastisk film – God Morgen Norge / TV2

Vakker dokumentar alle må se på kino – Tusvik & Tønne

Severdig og frodig portrett - Adressa

Skildrer aktivisten og mennesket på en imponerende måte - Montages

Etter filmen blir det panelsamtale om fødselsomsorgen i Norge og i Oslo. Og kanskje får du en fødsels- vulva- cervix- eller ammemuffins?

NB: BEGRENSEDE PLASSER. Førstemann og -kvinne til mølla rår! Kinobilletter slippes en uke før kinovisningen - stay tuned i FB-arrangementet.

Vil du vite mer?

Innstillinger