Skolestreik for klimaet

22. mars 2019 streiket 40 000 elever rundt om i Norge for klima. Derfor fremmet vi klimastreikernes krav og vel så det på Stortinget.

Vi vil:

• Innføre årlige sektorvise klimabudsjetter som skal redusere klimautslippene fra norge med 60 prosent innen 2030 sammenlignet med 1990, og 95 prosent innen 2050.

• Stanse tildeling og åpning av nye olje- og gassfelt og samtidig starte en gradvis og planmessig utfasing av petroleumsvirksomheten over en 15-årsperiode.

• Permanent vern mot petroleumsaktivitet i særlig verdifulle og sårbare havområder, som Lofoten, Vesterålen og Senja, iskantsonen, polarfronten i Barentshavet og Norskehavet, havområdet rundt Jan Mayen, Mørebankene, Iverryggen samt Skagerrak.

• Stortinget ber regjeringen fra og med forslag til statsbudsjett for 2020 innføre en klimaprosent hvor opptil to prosent av nasjonalinntekten overføres årlig fra oljefondet til klimatiltak i utviklingsland, for å bidra med Norges rettferdige andel av de globale klimakostnadene.

• Ikke straffe ungdom for å ta ansvar for fremtiden med å streike. Endre lov og forskrift så skolestreik er gyldig fravær.

Innfri klimastreikernes krav

Streiken er en viktig markering av ungdommers avmakt og deres motstand mot politikernes handlingslammelse i klimakampen. Da er det provoserende at regjeringen velger å totalt ignorere kravene til titusenvis av streikende ungdom, mens det blir regjeringskrise det øyeblikket det kommer bompengeprotester. Norge trenger et ekte grønt skifte, derfor støtter vi klimastreikernes krav.

Streikerett

Fraværssystemet på videregående skoler brukes i dag til å straffe ungdommer for å streike. Streik er viktig fordi flertallet av skoleelever ikke har muligheten til å stemme. De er derfor prisgitt at politikerne vil høre på dem, og deres meninger er noe politikerne kan velge å se bort fra om de ikke liker det de hører.

Å delta i en politisk streik er en viktig måte å bli hørt på i et demokrati. Tilsvarende er rettigheten til å kunne organisere seg, arrangere og delta i en politisk streik uten noen form for straff eller gjengjeldelse en sentral institusjon i det norske demokratiet. Spesielt viktig er det nå som stortinget (utenom oss, V, SV og R) stemte mot å gi 16-åringer stemmerett. Derfor foreslo vi på stortinget å endre loven slik at dokumentert deltakelse i politisk streik er å anse som politisk fravær.

Motta vårt
nyhetsbrev